Dagens tips

Jag fick frågan om jag kunde skriva lite om hur jag burtränat mina hundar och hur jag fått dom att gilla sin bur. Jag har skrivit lite om detta innan och det inlägget hittar ni här.

Varför jag har valt att använda bur står där också, på utställningar som vi åker runt på är det helt enkelt nödvändigt med bur.

Mina hundar ser sin bur som en plats att slappna av på och går gärna in och lägger sig där själva om dom blir trötta. Jag har även med buren som jag skrivit innan när jag åker hem till folk för att hundarna ska kunna slappna av i den om det blir för stimmigt. Det inlägget hittar ni här.

Men hur mer exakt har jag tränat då? Ja, det är inte så krångligt egentligen.
Självklart finns det ingen valp eller vuxen hund som föds och bara ääääääälskar burar.
Jag har tagit mina valpar från de att dom är små, när dom varit trötta, mätta och rastade och helt enkelt lagt in dom i sin bur och stängt luckan. (Burarna står alltid framme och öpnna annars så dom får utforska på egen hand eller gå in och lägga sig om dom vill.)

Om valpen skriker så ömkar jag aldrig och jag släpper aldrig ut valpen/hunden när den skriker.
Det må göra ont i mattehjärtat i början men din valp tar inte skada av eller dör av denna träning.
Det gör mer skada än nytta att släppa ut valpen när den är hysterisk, då lär den sig att om man blir hysterisk så lönar det sig och kommer till slut gapa så fort den är i buren.
När den är tyst och lugn så får man komma ut. Denna övning gör man ju såklart endast korta stunder med en liten valp, som när man slänger sopor, fixar med tvätten, duschar eller något annat nödvändigt.

Till slut fattar valpen att det hjälper inte att skrika och att det händer inget skojigt och stimmigt i buren utan den kommer lägga sig ner och sova.
Med andra ord så blir buren en plats att slappna av och sova på, i nästan vilken miljö och situation som helst. Hunden känner sig trygg där för att det är hundens plats och den vet vad den har att förvänta sig.
Superbra att träna on/off knappen på detta sätt.

Det är i alla fall så jag har gjort. Om ni undrar något så bara skriv så svarar jag!


Kommentarer
Postat av: Catta

Förstår att Yran diggar sin bur det gjorde de redan som väldigt små flyttade helt enkelt över till buren när de kunde röra sig själva. Jag hade däremot problem att få ut de små JÄVLARNA, haha

2012-02-02 @ 18:55:58
URL: http://www.chandis.se
Postat av: Susanne P

Det är alltid bra att vara van och trivas i en bur. Det ska vara en trygg plats för hunden.

Kul att du tittade in till mej.

Ha en fin kväll.

2012-02-02 @ 20:07:58
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Emelie & Berit

Ja det tror jag också dom är, lite clowner! Är väl kanske därför jag fastnat för båda. ;)

2012-02-02 @ 20:22:26
URL: http://www.prickig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0