Dagens tips

Jättekul att ni skriver och frågar om jag inte kan ta upp olika ämnen i "dagens tips".
Verkligen jättekul! Ger mig lite inspiration samtidigt som ni tar upp grejer som jag kanske inte alltid tänker på, grejer som kommer av sig själv i vardagen.



Ett av dessa ämnen ni ville att jag skulle ta upp är hur jag har fått mina hundar att "hitta sina offknappar".
Jag har som jag nämnt innan övat passivitet med mina hundar från de att jag fått hem dom, i lagom doser varje dag.
Vad är då en lagom dos? Jo, det tror jag att man som hundägare är bäst på att avgöra själv. Man känner sin hund bäst själv och vet hur lätt den har att gå upp i varv.

Frågan gällde främst hur man får sina hundar att hitta sina offknappar när man är hemma hos andra och har hunden med sig.
Jag brukar göra så att om jag har en ny hund som behöver träna på detta så tar jag först och främst endast med hunden hem till folk som jag vet lyssnar när jag ber dom till exempel låta bli att pilla på hunden.
Finns ju faktiskt de som har lite svårt att låta hundar vara och gärna vill pilla på dom hela tiden hehe, då är det lite dumt att börja öva hemma hos dom.

Mina hundar är burvana, eftersom att det behövs på utställningar och sådär. Dom älskar sina burar och somnar på 2 sekunder i dom, därför brukar jag (har en smidig ihopfällbar bur i tyg) ta med mig buren dit jag ska.
Då brukar jag efter att hundarna kikat in läget lite ta och sätta upp buren där det är ok för dom jag är hos att ha den, gärna där hunden kan se en och se att det händer massa grejer runt om.

Om jag har en väldigt stissig hund som lätt går upp i varv brukar jag be folk att inte bry sig om hunden alls i början.
Inget "Heeej!" eller "Neee jag får inte hälsa på dig säger matte!", inget klappande eller stirrande.
Man låter även hunden bara vara när den ligger i buren, då slappnar den lättast av.
Då kan man sedan när hunden har en mer avslappnad energi, när man själv varit hos gästerna ett tag och sådär
ta och låta gästerna hälsa på hunden, ge hunden ett tuggben eller dylikt.

Då lär sig hunden att inte ha en superstor förväntat på att det ska hända en massa, hoppas runt en massa och hälsas på massa folk så fort man åker någonstans.
Detta tar ju så klart olika lång tid / många gånger beroende på vilken hund det är så klart.
Ingen är den andra lik!


Är i alla fall så jag har gjort med mina hundar, hoppas det är till nytta för er!
Är det något ni vill ha förklarat så bara skriv!

Kommentarer
Postat av: Vicky

Intressant läsning. Jag har också arbetat in en tydlig avknapp på mina hundar. Misstaget jag gjorde var att lära in det i min famn. Så nu har jag hundar som kan somna var vi än befinner oss i för stökig miljö, så länge dom får ligga i mattes knä. Med nästa hund kommer jag vara lite mer förutseende, och använda buren som lugn plats, eftersom vi har stora tävlingsambitioner.

2012-01-30 @ 17:44:35
URL: http://busochpip.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Det där med bur tror jag på! Har själv köpt en nu som jag tänker ta med mig när vi blir bortbjudna. Inte lätt att koppla av i främmande hus - särskilt inte om där finns andra hundar också.

2012-01-30 @ 17:46:07
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Fanny

jättebra tips. jag blir alltid lika frustrerad över hur folk beter sig mot andras hundar. en polare till min pojkvän upptäckte att Melker blev rädd när han gjorde en speciell gest med sin hand och jag behövde bli uppriktigt arg för att han skulle förstå att det inte var ok.

2012-01-30 @ 18:10:46
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Monica

Bra tips, passivitetsträning är en av de viktigaste saker man måste träna särskilt me dlivliga hundraser. Även dalmatiner påminner om buffliga boxrar i humöret:-)

2012-01-30 @ 21:28:42
URL: http://pudal.se
Postat av: emma

kan du lägga upp en bild på buren?? vore toppen:)

2012-01-30 @ 23:06:55
Postat av: Cruellas sida

Fina och kloka tips! Overallerna har jag beställt från Ninnas Hundkläder! Hon syr på beställning.

2012-01-31 @ 01:55:33
URL: http://crllaue.blogspot.com
Postat av: Malin

Håller med - intressant läsning :)

2012-01-31 @ 09:12:30
URL: http://liivat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0