Dagens tips

Att ha hunden i bur är någonting det diskuteras vilt omkring och åsikterna om detta är blandat.
Jag säger ja till bur.
Jag säger inte ja till att ha hunden i bur hela tiden, absolut inte utan vatten och jag vet att det finns lagar gällande detta.

Det jag däremot förespråkar är att alla borde burträna sin hund.
Sen behöver man inte använda den i vardagen för det. 
Buren ska vara en plats där man kan slappna av, hur stökigt det än må vara runt omkring. En trygghet.

Mina hundar är burvana sedan små.
Dom tycker helt enkelt om sin bur och går gärna in i den (deras burar står alltid öppna.)
Jag övar detta med mina redan några dagar efter att jag fått hem valpen. Sätter in den i buren korta stunder när jag till exempel lagar mat eller duschar. Är man smart så passar man på när valpen är trött, inte när den precis vaknat.
Piper den? Ja, klart dom piper i början men dom vänjer sig. Är bara mattehjärtat som det gör lite ont i, valpen tar liksom inte skada av detta.

Varför tränar jag detta då och tycker det är så himla bra? Jo för att som jag nämnde ovan så blir buren om man tränar rätt en trygghet och en plats att slappna av på.
Detta underlättar till tusen när man en dag hamnar i dessa situationer där man kanske helt enkelt måste ha hunden i bur en stund.
Som på en utställning eller hos veterinären. Under de år jag har jobbat har jag haft otaliga hundar som aldrig har suttit i bur och som när dom sedan hamnar hos en hos veterinären stressar halvt ihjäl sig.
Är man 8 år och aldrig suttit i bur så är det ju inte en trevlig upplevelse att göra det första gången halvkrasslig hos veterinären.

Därför förespråkar jag burträning. Så att jag med gott samvete kan lämna mina hundar hos till exempel veterinären och veta att dom inte stressar hela tiden dom är där, utan faktiskt tar det lugnt och inte mår dåligt av situationen.



Boston i bur på utställning


Kommentarer
Postat av: Katarina, Nanna & Leia

Bur eller tält som trygg och skyddad plats är nog inte dumt. Men vad jag förstår så är det inte tillåtet att ha hundar i stängda burar. Stämmer det?



Jag har ett tält till Nanna med hennes korg i. Där trivs hon!

2011-12-12 @ 22:23:22
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: My

Jag blev "tvungen" att använda bur på Cindy en period... Hon är omplacering och tyvärr kan jag inte svara på hur hennes första tid från mamma var men att bli lämnad själv hemma var en "fest" hon tuggade sönder ALLT! Soffa-tapeter-ljus-tuber-skor-m.m. och buren blev hennes "fri stad" hon kände sig lugn och trygg där utan att känna stressen när jag gick utanför dörren. Så jag säger oxå JA till bur, inom normala gränser! /M

2011-12-12 @ 22:24:29
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Gizmo

Burar som används av rätt orsak är helt ok..

Jag är så liten att jag gott o väl får plats i en modell stor kattbox. Nu är det ytterst sällan den används men i bilen är den kanon och jag lägger mig tillrätta på en gång.. Då är jag så utvilad och glad när man är framme.

2011-12-12 @ 23:48:33
URL: http://gizmopojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0