Angående tandborstning

Eh...okey.. stor text det blev på mobilinlägget under eller är det bara så för mig? Skumt...
 
Tänkte i alla fall ta och berätta hur jag lärt mina hundar att digga läget när det gäller tandborstningen, var en del som frågade om det.
 
Mina hundar är ju väldigt vana vid hantering eftersom att jag övar det mycket med dom hemma från att dom är små samt att dom ställs ut en del där domaren kikar i munnen på dom. Så själva den biten har aldrig varit några problem. Jag tog och köpte en tandkräm för hundar, egentligen bara för att det skulle bli trevligare för korvarna.
Den behövs ju egentligen inte eftersom tandkrämen för hundar inte verkar på samma sätt som vår.
Var som sagt mest för att det skulle smaka "gott". Sedan har jag satt mig ner på golvet med hunden framför mig och helt enkelt "dragit upp läppen" på dom (inte öppnat upp och kört ner tandborsten i hela munnen) och borstat. Dom har ändå tyckt det vart ganska okey från första början, visst tar dom och försöker dra undan huvudet ibland men dom vet att det inte lönar sig att försöka komma undan. Första gångerna har jag bara borstat lite grann och en kort stund och så kan man utöka allt eftersom dom vänjer sig. Efteråt brukar dom få en godis eller liknande som belöning.
 
Så här har jag alltså gjort med mina och det har funkat bra!
 

Kommentarer
Postat av: Jobus

Jag måste verkligen ta tag i munhygienen på mina tre haha. Det är ett jäkla pillgöra när man ska tvätta deras tänder... har en liten fingermössa som jag tillsätter någon hund-tand-rengöringsvätska och sedan försiktigt gnuggar med ^^;

sv: Ja :D man blir också så glad av att se dem springa av sig som galningar. Det var urgulligt när hon snabbt som blixten försvann in i buskarn :)
Ha det!

2012-09-26 @ 21:55:02
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0