Förklaring

Erica - Vad innebär egentligen det häär med bakdelskontroll??=/


Hundar har normalt sätt ingen större koll på bakänden utan är mer "framhjulsdrivna" haha.
Det gäller alltså att få hunden att "upptäcka" att den har en rumpa.

Varför och hur gör man då detta?

När man t.ex. tävlar lydnad, freestyle och rallylydnad så vill man ha snygga svängar och att hunden ska kunna backa rakt bl.a. Ofta när man ska svänga vänster eller få hunden att backa så "slänger bakänden" liksom bara med, hunden har inte riktigt kontroll på den. Det resulterar i att det inte blir rakt och dåliga svängar. Även om man inte vill tävla eller sådär så är det en bra grej att träna då hunden verkligen får tänka och jobba!


Jag kör något som kallas "klossträning", själva övningen tränar jag med klicker och massor med godis.
Jag använder mig av 3 grytunderlägg på varandra som ni såg på bilden nedan men det går bra med t.ex. en bok, en plastback eller något annat som man vill använda!

Jag börjar med att få hunden att förstå att bägge framtassarna ska vara på underlägget. När bägge tassarna är på underlägget så klickar jag och kastar iväg en godis.
På så sätt går hunden där i från och får själv tänka sig till att den ska gå tillbaka i samma position igen. När hunden sedan kommit så långt så att det är säker på vart den ska ha framtassarna så rör jag mig mot hunden så att hunden för att kunna stå kvar med framtassarna blir tvungen att flytta baktassarna i sidled så att den "går runt" underlägget.
Jag belönar då minsta lilla rörelse i sidled med baktassarna.  Till sist kommer hunden tänka "ahaa! jag kan styra benen där bak också!" och man får då en hund som är mycket mer medveten om sina rörelser när man tränar och tävlar vissa moment.

Självklart så belöna massor och kom igåg att aldrig klicka utan att ge belöning i samband med det!
Hoppas ni förstod hyffsat vad jag menade med bakdelskontrollen, ska försöka få till en video så snabbt jag kan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0