Vita bostons, finns de?

Jag fick en fråga angående inlägget med de obligatoriska samt önskvärda tecken på bostonterrier.

En del av frågan var i fall det alltid föds "bra" tecknade bostons och svaret är nej, absolut inte.
Det föds en del övertecknade dvs hela huvudet vitt, vitt på öronen, halva ansiktet vitt osv.
Det är ganska vanligt att det dyker upp någon sådan i en kull då och då.

Helt vita hundar är mycket mer ovanligt, en släng av blåa ögon kan förekomma men är även det ytterst ovanligt.
Helt svarta hundar är även det väldigt ovanligt.

Man avlar aldrig vidare på hundar som är väldigt mycket övertecknade, (ett vitt öra eller sådär är ok, spelar ingen stor roll om hunden är bra i övrigt) är helt vita eller om de har blåa ögon.
Köttfärgad nos får heller inte förekomma men detta har jag faktiskt aldrig sett.

Yras ena moster finns med på bild nedan, fina Unni. Hon var med i montern på Mydog och många blev förvånade över att det fanns en sådan bostonterrier. Vi ville ha med även "felfärgade" bl.a. just för att bara för att de har för mycket vitt så gör ju inte det hunden till en sämre eller mindre boston än vad en "perfekt" tecknad hund är.
De passar ju minst lika bra till sällskap, familjemedlem och hundsporter! Unni är skitduktig i agility t.ex. och världens goaste hund.

Sen vill jag inte med detta inlägg mena att det ska börjas avla på övertecknade eller vita bostons, för det tycker jag inte. Men jag vill påpeka att dessa hundar som inte "passar" till avel eller utställning kan, och kommer göra någon som vill ha en träningskompis och familjemedlem minst lika glad som en tecknad boston skulle gjort.




Fina Unni på Mydog


Fina Jeppe på Stora Stockholm.


Kommentarer
Postat av: jessica

Håller verkligen med dig Christina!Bostonterriers är en helt underbar ras oavsett i vilket syfte man skaffar sig en bostonterrier. Däremot är det viktigt att alla nyblivna hundägare tänker igenom vilket syfte man vill använda hunden till. Min lilla Jeppe har "för mycket" vit i ansiktet men vi kan ställa ut honom ändå som en rolig aktivitet.Däremot vet vi att en "perfekt" boston kommer alltid vinna i ringen. Min andra boston,Ebba hon har ett blått och ett brunt öga därför kan vi inte ställa ut eller avla på henne.Däremot är hon en perfekt sällskapshund:) https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/380367_10150432479626539_541741538_10643100_1676280926_n.jpg Här ser hon lite crazy ut:)

2012-03-08 @ 15:33:30
Postat av: Emelie & Berit

Åh lilla Unni som jag blev lite kär i! Jag tycker ofta det är kul med dom som är lite annorlunda, dom blir ju som sagt lika trevliga kompisar dom med!

2012-03-08 @ 16:01:50
URL: http://www.prickig.se
Postat av: Karin Schylberg

Bra skrivet! Det finns en del "teckningshysteri" i den här rasen som jag inte tycker är så rolig. En del tycker till och med att de ska tas bort som små valpar, vilket jag har lite svårt att förstå. Min fina Gina har ju ett halvt vitt öra och det har vissa rynkat på näsan när de sett. Av de 13 valpar som hon fött har det blivit 2 st som hade vita fläckar på kroppen. De har det bra och är minst lika friska och aktiva som de andra, även om som du skriver inte ska avlas på.

2012-03-08 @ 17:02:19
URL: http://www.bostonbrudarna.se
Postat av: Filippa & Ester

Tack för ett trevligt och välutformerat inlägg! :D Spännande att veta hur det går till hos olika raser, hos bl.a. aussies fick jag lära mig att man inte får avla på två blue eller red merles. På boxerns rasmonter på Stora Sthlm tog jag med en bild på en vit och söt boxer och satte upp på väggen bland andra andra boxerbilder, för att -precis som ni- påpeka för allmännheten att vita boxrar även fungerar alldeles utmärkt som familje/träningskompis.

2012-03-08 @ 20:59:29
URL: http://sweetester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0