Ligg kvar

Fick en fråga igår som lyder så här - Hur lär du in ligg kvar?? Kul blogg väldigt intressant.

Det jag menar med ligg kvar är alltså stadga, att hunden helt enkelt ska ligga kvar och hålla sin positon även när den inte ser mig eller jag går runt den.
Detta tränar jag inför moment i lydnaden och rallyn men också för att det är bra att kunna i vardagen.

Man kan lära på massor med olika sätt! Man får se vad som passar ens egna hund, alla individer är ju olika.

En förutsättning för detta är ju att hunden kan ordet ligg till att börja med.
Antingen kan man enkelt lära in med klicker eller omvänt lockande beroende på vad man själv tycker och vad hunden tycker.
Jag börjar i alla fall att lära in med klicker, ska se om jag kan filma imorgon så kan ni få se hur jag gör!
Jag säger helt enkelt "ligg" till hunden när jag har den vid min sida eller framför mig.
Under början av inlärningen använder jag massor med godis! Perfekt om man har en matglad hund.
Då när hunden lagt sig får den helt enkelt en godis, sen går jag runt den och ger godis och beröm hela tiden.
När jag är bakom hunden (vilket gör en del hundar lite oroliga eftersom dom gärna vill ha koll på matte) så matar jag på extra mycket med godis.
När jag gått ett helt varv eller ställt mig framför hunden igen så får den ett "varsegod" , vilket är mitt friord och massor med beröm.
Så jag lägger inte på ordet "ligg kvar" innan hunden vet vad jag menar.
Sen kan man ju som sagt finslipa att hunden ska hålla sin position med omvänt lockande som hjälp.

Är lite svårt att förklara så tar och försöker filma så ni ser vad jag menar.
Hoppas ni förstod lite i alla fall, annars bara fråga!



Kommentarer
Postat av: Jobus

Det är kul hur olika kommandon folk använder till sina hundar ^^ Jag tycker om att ha mina lösa så ofta det går, så då måste man ju kunna ha dem under kontroll. Mitt kommando för "ligg kvar" är helt enkelt "stanna, stanna, staaaaaanna, stanna" :P Jag försöker att inte använda godis, för då hoppar de omkring som små bollar. Lärde en utav dem "tass", och nu varje gång man håller i en godis så slår han mig med tassen hela tiden :P Det gäller att man är konsekvent lol

2012-03-28 @ 22:20:31
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: LENA

Ja men eller hur! ;) kram!

2012-03-29 @ 07:46:07
URL: http://lenakarlsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0