En snygg boston

Jag fick frågan om vad som är en "snyggt tecknad boston" för mig.
Detta perfekta (om man nu kan säga så?) är som bilden i från SKK nedan. Vit bläs, vit krage runt om, vita framben och lite vitt upp på baktassarna.
Sen är det så klart inte ett måste! Teo har t.ex. inte helt vit krage och Yra är inte vit upp på baktassarna.

Obligatoriska tecken är - vitt band över nospartiet, vit bläs mellan ögonen och vitt förbröst.
Önskvärda tecken däremot är förutom ovanstående - jämn vit bläs mellan ögonen som fortsätter över hjässan, vit halskrage och vitt på frambenen eller hela frambenen samt vitt nedanför hasleden på bakbenen.

Så här skriver SKK " Notera ett en typisk rasrepresentant inte skall nedvärderas för avsaknad av tecken som anges under denna rubrik. En hund med för rikligt vita tecken på huvudet och kroppen måste i övrigt ha sådana kvaliteter att dessa uppväger överteckningen."

Att ha en pälsfärg som saknar obligatoriska vita tecken räknas som diskvalificerande fel.


Bild lånad här.


Kommentarer
Postat av: Fanny

tack! intressant att få veta, jag är lite nördig av mig så jag älskar sånt här :)

2012-03-08 @ 07:11:33
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Filippa & Ester

En fundering... när man avlar på två tecknade boxrar, det vill säga med vit bläs, bröst, tassar och kanske svansspets, så är chansen stor att man får vita valpar. Vita boxrar är tyvärr inte godkända på utställningen (men de är jättefina!), tex, men för att minimera "risken" så är den ena förälder tecknad och den andra otecknad, eller både otecknade. Hur är det hos bostoner, får ni bara "rätt-tecknade" valpar, eller förekommer övertecknade eller vita bostoner? Vit boston har jag ju aldrig hört och sett. Vet du hur det är hos bostoner jämfört med boxrar?

2012-03-08 @ 08:10:15
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Jobus

Wow... att tom. färgen kan behöva vara så detaljerad... Och jag som blir tokig på Chihuahuans rasstandard. Ibland ifrågasätter jag hur de tänker. Utställning och avel kan kännas övergjort, och inte för hundens eller rasens bästa. :/ Men den där diskusionen har jag haft...

2012-03-08 @ 08:29:13
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Inom Beardies så är det inte obligatoriskt med vita tecken. Dem får vara helfärgade, men det är dock väldigt ovanligt. Ofta så har dem vit nos, bröst, bläs, krage och vita tassar :)

2012-03-08 @ 17:20:21
URL: http://mathildashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0