Recension

Så vad tyckte jag om boken kontaktkontraktet?

Kontaktkontraktet är skriven av Eva Bodfäldt, som har en sund syn på hund, hundträning och hundfostran enligt mig.

I boken tar hon upp tankar, ideér och träningstips inom en mängd olika områden så som tiggande hundar, morrande hundar, hundar som drar i kopplet och hundar som har svårt att koppla av.

Hon tar även upp olika sätt att träna sin hund för att få bättre kontakt och nå sina mål tillsammans.
Metoder som tas upp är klicker, shejping och skvaller bland annat.
I boken tas även "historier ur verkligheten upp", där hon berättar och beskriver olika kursare som gått hos henne med sin hund, vad de haft för problem och vad hennes förslag blev för att lösa problemet.

Boken är lättläst och hon förklarar enligt min mening väldigt bra.
Hela boken handlar om kontakten mellan människa och hund.
Hur mycket viktigare en bra kontakt är och hur man kan lösa konflikter och träna saker utan att utöva en extrem dominans, kasta hunden på rygg och bara förvänta sig att hunden självklart ska underkasta sig oss.
Att ha en bra kontakt tycker jag är så sjukt mycket viktigare och inte minst roligare än att skrika på sin hund och slänga den på rygg för att "lösa" problem och konflikter.

Det ska vara roligt att ha hund, inte jobbigt!
Något som jag tyckte var kul är att jag redan innan att ha läst boken är väldigt inne i hennes banor och träning när det gäller kontakt.

En bok jag verkligen kan rekomendera alla att läsa! Oavsett hur länge man hållt på med hund.





Teo som liten plutt.
 Jag har tränat på min och hundarnas kontakt från dag 1, och vi har kul när vi gör det!


Kommentarer
Postat av: Gabbi & Edwin

Vad kul att du gillade boken & rekommenderar den!

Ska titta lite närmare på den jag också :-)

Vart köpte du den förresten?!

2012-01-18 @ 00:41:46
URL: http://www.tigerbus.wordpress.com
Postat av: Anneli + vavvorna

sv: tack för kommentaren



Den där boken har jag hemma. Kanske ska ta och läsa den. Verkar väldigt bra enligt dig.

2012-01-18 @ 11:04:45
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Kim

Men fy vad söt han var som valp!



Jag kan för övrigt skriva under på din recension av boken!

2012-01-18 @ 12:29:23
URL: http://nordiskahund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0