Info om rasen

Fick en fråga om jag kunde skriva om Boston terrier som ras, hur dom är, vem dom passar och lite så där.

Visst kan jag det!

Bostonterriern är USA:s nationalhund och erkändes som ras av Amerikanska kennelklubben år 1893.
Rasen är från början framavlad för hundslagsmål vilket var väldigt populärt i Usa och England under 1800 - 1900 talet.

Idag är kampen bortavlad men modet finns kvar och bostonterriern kommer, om den blir provocerad eller hamnar i slagsmål, slåss med livet som insats.

Bostonterriern är en livlig, intelligent, kompakt och rolig hund.
Den är  i en del människors ögon lik den mer vanliga franska bulldoggen, men raserna är väldigt olika energimässigt.
Bostonterriern härstammar precis som man förstår av olika terrier raser och har mycket mer temperament och energi än frallorna.
Däremot tycker jag av min erfarenhet att bostonterriern är en aning mindre envis än franska bulldoggen.

Bostonterriern är absolut inte som många folk tycks tro en "soffhund" som behöver lite aktivitet och helst vill vara inne. Rasen är en brukshund i litet format och kräver både mycket motion och aktivering.
Visst tycker den om att ligga i sängen och soffan också, men inte 24 timmar om dygnet.
Boston terriers tycker inte det är jättetrevligt med regn, blåst och kyla men köper man ett ordentligt täcke så är det inga problem.

Man kan med fördel utöva många olika hundsporter med en boston, bostons gillar att jobba!
I temperament och aktivitetsnivå tycker jag man kan likna rasen vid Boxern.

Om man är intresserad av att skaffa en boston så går man in på rasklubbens hemsida som ni hittar här och kollar upp de olika uppfödarna, kanske hittar man någon man fastnar för.
Hittar man någon man fastnar för så ska man ta kontakt med uppfödaren i god tid.
Det föds mellan 60- 100 valpar varje år så man får vara beredd på väntetid.

Bostonterriern passar dig som,

- En hund som inte kräver mycket pälsvård
- En träningskompis
- En hund som har massor med energi
- En hund som gärna tar sovmorgon när det regnar eller är kallt
- Om du gillar att gå ordentliga promenader några timmar i veckan
- Om du är beredd att lägga några timmar i veckan på aktivering/hundsport
- En hund som har en underbar personlighet, charm och envishet




Min fina Yra med spårlinan på!


Min älskade Teo!


Kommentarer
Postat av: Sara

Wow! Denna blogg ska jag följa! <3 Riktigt bra blogg för hundälskare och det är precis vad jag är! <3 Jag har själv 9st hundar här hemma som är av raserna whippet,chihuahua,tibetansk spaniel! :) Så jag ska verkligen följa denna blogg!! :)

2012-02-09 @ 21:21:53
URL: http://saraheden.blogg.se/
Postat av: Monica

Hmm tror det finns många likheter med dalmatiner fast inte utseendemässigt då:-)



Har alla Bostons stubbsvansar eller finns det sådana med längre svans? Jag har aldrig tänkt på det.

2012-02-09 @ 22:17:15
URL: http://pudal.se
Postat av: Mimmi&Benjy&Urax

Här har jag ju varit inne och kikat förut! =) Grattis till första sidan, roligt att fler hundbloggar kommer fram!

2012-02-09 @ 22:19:57
URL: http://larsdotter.blogg.se/
Postat av: Nathalie

sv: Tack! Vad glad jag blir av detta inlägg :) Dem verkar vara underbara hunder! Du har en fantastisk blogg iallafall, ska fortsätta att komma in hit och kika hur det går för er :)



Jag har själv en hund, en liten hanne på snart 3 år. Han är en blandning mellan dvärgpudel och tibetansk spaniel. En riktig soffliggare. Vill gärna få med han på lite aktiviteter och dylikt. Så kommer att följa och se om man får se lite tips & tricks :)

2012-02-09 @ 22:41:10
URL: http://nathlii.blogg.se/
Postat av: Jobus

Det är väldigt många raser som missuppfattas som "soffhundar", men jag tror inte det finns en enda ras som kan defineras som det. ALLA hundar behöver mycket motion och aktivitet. Däremot behöver de olika mycket på den graden. Det är ofta folk kommenterar att jag "sliter sönder" mina Vavvor för att jag tar långa skogspromenader med dem, men de flesta som har Chihuahua vet att de klarar extremt mycket! Det är bra att du lägger ner mycket på att beskriva hur viktigt det är med motion! :)

2012-02-10 @ 13:06:58
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Moa - Dagens blogg tävling ♡

Va söt han är!

2012-02-10 @ 16:21:38
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0