Djurs medverkan i vård och socialt arbete

Jag har ju som jag skrivit kommit in på 2 kurser på högskolan som jag ska läsa samtidigt som jag
jobbar.

Den ena heter "Djurs medverkan i vård och socialt arbete". Det var några som undrade lite om den kursen
och gärna ville veta lite mer. Klart ni ska få veta mer!

Så här står det i kursbeskrivningen -

"Syftet med kursen är att studenterna skall utveckla grundläggande kunskaper om och problematisera medverkan av djur inom socialt arbete, vård eller pedagogiska verksamheter."

" Begrepp som särskilt studeras i förhållande till djurs medverkan och djurkontakt är relation, interaktion, kommunikation, tillit, livskvalitet och motivation. Även begreppen hälsa och djurs medverkan och dess positiva effekter och negativa risker eller konsekvenser studeras och problematiseras t.ex. behandlas positiva effekter som påverkan på fysiska processer i hjärnan och oxytocin samt icke-önskvärda effekter som utvecklande av allergier eller andra skaderisker.

Vilka arter och djurindivider som är lämpliga som vård-och terapidjur och hur de utbildas tas upp under kursen. Särskit fokuseras hundar, hästar och katter. I kursen lyfts t.ex. begreppet terapihund fram och vad som kännetecknar en bra terapihund och hur dessa utbildas. Etiska aspekter i djurmedverkan tas fortlöpande upp under kursen."

Källa: Högskolan Malmö

Syftet med denna kurs är att kunna läsa "Hundens roll i vård och socialt arbete."

Ska bli spännande!


Kommentarer
Postat av: Sofia Ekström

åh va spännande! hur går studierna?



en kompis till mina föräldrar jobbar på en skola där de börjat "hund-profilera" sig, detta har hjälpt barn som har svårt att koncentrera sig och svårt att kontrollera sina aggressioner.



i och med att du jobbar natt så antar jag att du jobbar inom vården, eller?



kram

2012-01-22 @ 14:03:16
URL: http://ekstromsofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0