Dagens tips



Dagens tips är en grej som jag övat in på Teo och håller på att öva in med Yra.
Ordet "Vänta". Detta ord tycker jag är mycket användbart när man har hunden lös eller i längre rullkoppel.

Varför kan man lära hunden detta då? Jo, jag använder i alla fall ordet vänta när jag har Teo lös eller Yra i längre lina när de springer framför mig och kommer fram till en kurva till exempel.
Jag vill då att hunden ska stanna och vänta in mig för att jag vill helt enkelt se vad som är på andra sidan kurvan innan jag säger att det är fritt fram att fortsätta gå.
Kan komma en lös hund på andra sidan kurvan eller stå 3 rådjur på vägen eller något annat som jag inte ser.
Därför tycker jag det är bra med ordet vänta!

Jag har helt enkelt lärt in det genom att när jag haft Teo eller Yra i lina eller rullkoppel har stannat och sagt ordet vänta. Om dom har fortsatt att gå framåt så har dom ju alltså inte kommit någonstan ändå eftersom jag har kopplet, så jag har helt enkelt kortat in kopplet så dom inte kommer någonstans.
Sen har jag stått och väntat på att dom ska titta på mig och även här använder jag ordet "varsegod" för att ge tillåtelse att fortsätta framåt.
Gäller även här att bara ha tålamod. Ordet vänta = stanna kvar på platsen tills matte säger varsegod, varsegod är alltså "friordet" som ger dom tillåtelse att fortsätta promenera och att få fortsätta promenera vidare är själva belöningen.

Detta ord går ju jättebra att öva in i andra sammanhang också med vanligt koppel. Jättebra vardagsträning som man kan köra bara för att öva in ordet är ju att jag säger ordet vänta och stannar till för att få kontakt innan vi går över en väg till exempel. Eller så kan man lära hunden att vänta på ett varsegod innan man får rusa in i huset/lägenheten efter att man varit ute på promenad och tagit av sig kopplet.
Det är i alla fall lite vardagssituationer när man  kan passa på att öva in ordet enligt mig.

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars bara skriv!
Ska försöka filma detta i morgon på vår promenad om vädret tillåter så ser ni bättre vad jag menar.



 


Kommentarer
Postat av: Anna

Bra tips:)

2011-12-01 @ 22:42:05
Postat av: Gizmo

Min matte började så smått vänta träning med mig

för ett tag sen.. Funkar kanon än så länge.. Får se om det går lika bra när det finns lite distraktioner runtomkring.

2011-12-01 @ 22:56:22
URL: http://gizmopojken.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sjukt bra tänkt :) sånt blir jag glad av att höra :) jag är hjälp tränare o tänkt att Vidar utbilda mej blir super glad att höra att de finns såna som dej som har koll på sina hundar :) många guld stjärnor till dej :)

2011-12-01 @ 23:58:31
URL: http://rysskkarlek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0