Nu får det räcka!

Nu på förmiddagen avnjöt jag och korvarna en långpromenad efter vår sovmorgon, börjar jobba ikväll så det behövdes. Vi hade en jättetrevlig promenad med kontaktövningar och godissök till den där jävla (ursäkta språket) Sigge kommer farandes lös igen!! Ni kan läsa ett av många arga inlägg om Sigge här.

Yra har precis slutat löpa och luktar fortfarande gott enligt de flesta hanhundar så Sigge hänger sig klistrad bak i röven på Yra var av jag fotar bort hunden.
Husse gör sig synlig och kommer i sakta, sakta mak (alltså en sengångare skulle springa om honom) framåt.

Jag ropar till honom att "Nu jävlar får det vara nog, hämta din jäkla hund om du inte vill ha den uppsydd på djursjukhuset!"
Jag nämde också att "jag har både hane och löptik så ta bort din hanhund!"
Ägaren bryr sig inte var på jag tar och hystar undan hans hund från Yra återigen med armen.
Ägaren står alltså så nära sin hund så han skulle kunna koppla den genom att bara böja sig ner.

Jag - "Men koppla din hund då?"
Ägare - "Det går inte..."

ÅHH! Om han haft lydnad på sin hund så hade det kanske gått bättre? Vafan ha inte hunden lös?!
Jag blir ännu argare och säger till ägaren att jag ska anmäla honom och han svarar mig med "gör du det".


Bra!
Sagt och gjort ringde jag polisen nu när jag kom hem. Fick prata med en mycket trevlig  dam som berättade, precis som jag redan visste att det inte är mycket att göra.
Hon gav mig dock 2 tips.

 - Fota till hunden så den försvinner
- Koppla hunden när den kommer själv och ta med den hem. Lämna sedan in den på en valfri polisstation. Då får ägarna både besväret att hämta den plus att man får reda på vad dom heter.


Hon berättade även att om mina 2 är kopplade och skulle bita (mot all förmodan) den som kommer lös så är det inte mitt ansvar utan den andra hundägarens. Polisen tog även och skrev upp hund och ägare så att dom har det sparat.

Så jävla tråkigt att det ska behöva finnas sådana här människor med hund!



Korvarna på den trevliga delen av promenaden.


Godisletande!


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Sv: Ja haha, dem har sagt att jag inte ska ge Florian några tuggben eftersom att han har slagit ut en tand. Tycker att det borde finnas viktigare saker att lägga vikt vid än en utslagen tand eller käkmuskler? ;) Vågar man fråga vad det var för domare?

2012-05-15 @ 13:16:26
URL: http://mathildashundar.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Ja okej, det är ju så där ibland. Delade meningar om allt ;)

2012-05-15 @ 13:30:46
URL: http://mathildashundar.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Ja så sant så! Min morfar sa alltid att varje bra hund får minst en 2a ;)



Ja absolut gör det! Man lär sig mycket om fler raser och det är bra att få en extra slant :)

2012-05-15 @ 13:45:36
URL: http://mathildashundar.blogg.se/
Postat av: Emma

De där tipsen tar jag med mig! Har också råkat ut för det där några gånger..tycker precis som dig, hur svårt ska det vara, ha inte hunden lös om inkall mm inte funkar!

2012-05-15 @ 20:35:54
URL: http://ulltussen.blogspot.se
Postat av: Sabina

Hjälp.. vissa bör kanske inte ha hund :/

Jag har full förståelse för att det nån gång kan gå fel och en lös hund kan komma fram. Men jag förväntar mig att ägaren i det fallet så fort som möjligt får tag i sin hund och ber om ursäkt! Och om det verkar vara mer regel än undantag så måste man ju förstå nåt som ägare!!



Jag har ofta min 9-månaders lös i skogen, men har alltid bra uppsikt och kopplar om jag ser andra hundar. Det har, peppar peppar, alltid funkat hittills. Däremot är det mååånga andra som har kommit fram till oss, ibland är inte ens husse eller matte synliga! De flesta hundar kommer dock inte hela vägen fram, vilket är bra.



Har haft större problem när jag varit ute med en kompis ilskna hund.. då var det många hundar som var väldigt nära och om man säger åt folk att ta bort hunden så får man ju bara "ja men han/hon är så snäll". Ja men den HÄR är INTE snäll..

Nu är min älskling snäll, än så länge, men han är däremot en boxer och om han får för sig att leka med chihuahuan så kan det ju gå fel iaf...

2012-05-16 @ 09:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0