Välj ras med hjärta och hjärna istället för ögonen

Jag fick en fråga om jag kunde ge lite råd om vad man ska tänka på när man köper hund, väljer ras samt vad som är bra som första hund.
Tänkte att detta ämne passar bra som dagens tips! Svaren från frågestunden kommer senare ikväll, kanske kommer in någon fråga till fram emot eftermiddagen.

Först och främst så tycker inte jag att det finns någon ras som är en bra "första hund" eller "barnhund".
Alla raser funkar perfekt som detta, om du ger dom det som dom kräver och om du passar ihop med rasen.
Det är vi som väljer hunden och inte tvärt om, därför ska också vi då anpassa oss efter rasens behov.

Alla människor lever olika, vill ha ut olika saker av hundägandet samt vill ha olika egenskaper hos en hund.
Jag till exempel älskar bostonterrierns energi medan andra vill ta livet av sig efter en kvart ihop med dom.
Jag skulle dö att ha en hund som man får släpa runt på promenad eller som aldrig gör ett väsen av sig, andra tycker det är perfekt. Ja, ni förstår vart jag vill komma.

Mitt första och bästa tips är - Välj ras med hjärta och hjärna istället för ögonen.
Klart man inte vill ha en "ful hund" men gå inte efter utseendet i första hand när du väljer hund, även om det är lätt.
Bara för att du tycker hunden är söt eller fin så kanske den inte alls passar till de liv du lever och de aktiviteter du vill göra med hunden.

Jag tycker det är eklast att göra följande,

- Gör en lista! Vilka egenskaper vill du absolut att din hund ska ha? t.ex. att den inte ska ha lätt för att skälla, inte är reserverad mot nya människor.
Gör även detta på de egenskaper du absolut inte vill ha. Till exempel absolut inte en jakthundsras eller en ras som är väldigt väldigt envis.
Tänk på att man givetvis inte kan förutsäga prick hur hunden kommer bli bara för att man väljer en ras med vissa egenskaper, finns ju olika individer där också.

- Gör en likadan lista gällande utseendet. Lång eller kort päls? Slät eller sträv? Stor eller liten hund?

- Skriv ner hur mycket träning i timmar per vecka du är villig att lägga ner tid på, har du tid med att stå på apellplan 4 timmar i veckan? Hur mycket pälsvård är du villig att lägga tid på? Hur många timmar i veckan kan du lägga på att motionera din hund? Om du väljer en trimras, har du råd med att lämna in den på trim eller ska du lära dig trimma själv?

Sen sätter man sig helt enkelt ner, slår ihop dessa listor och börjar beta av de raser som finns.
Oftast kan man ju sålla bort ganska många raser på en gång.
Ett bra sätt att få info om olika raser på är på svenska kennelklubbens hemsida.
Så då gäller det att hitta en ras som passar med det du vill ha och vill få ut av hundägandet.
Sedan har de flesta raser en egen rasklubb, precis som bostonterrierklubben där man kan gå in och läsa mer om rasen man är intresserad av. Jättebra att kika på för att få veta mer!

Ett tips är att om man är intresserad av en ras kan man kontakta flera olika uppfödare inom rasen och inte bara en. Kan vara nyttigt och bra att höra om rasen från flera olika som är vana vid rasen och inte bara en människas uppfattning.

Eller åk på utställning och titta! Jag berättar gärna om min ras för människor som är intresserade av rasen när jag är iväg på utställning och de vet jag att de flesta andra gärna gör också!

Hoppas detta var ett litet råd på vägen, annars får ni fråga mer!



Stålrotens L-kull 2½ vecka gamla på bilden. 
Lime, Lystra, Luna, Lovis, Labolina, Lille Best, Luri-fax och Leija.


Kommentarer
Postat av: Jobus

Jag håller med :D Det är sååå himla lätt att falla för att skaffa hund, SPECIELLT om man ser en hundvalp.

Man måste verkligen tänka efter om man har tid att ha hund, och sedan då att man väljer en hundras med en energi som passar en själv.

^^b

2012-02-14 @ 20:45:23
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Så klokt! Hoppas ni får en fin Valentines Day :)

2012-02-14 @ 21:26:12
URL: http://nathlii.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Tack så mycket för det ytterst givande "svaret"! Mycket kloka ord som jag absolut tar till mig. Malmö mässan har hundutställning i mars och dit ska jag absolut åka och ha med mina listor och checka av vad som skulle tänkas passa.



Ha de gott!

2012-02-14 @ 22:03:28
Postat av: sarah & combat

Skumt... kan inte kommentera om inlägget inte har någon kommentar sedan innan - kommentarsfältet kommer inte fram?



Härligt med utedag! Hoppas ni hade det bra, själv får jag titta på solen genom kontorsfönstret :P



Ja, det var en mycket bra start på dagen i lördags =) Vi är lyckligt lottade med många "hundvänner" så det är inte allt för sällan vi hittar på saker ihop, som t ex picknick-promenader, eller "bara" vanlig långpromenad med allt från 2 till typ 10 hundar tillsammans, eller träningar osv =)

2012-02-15 @ 15:19:24
URL: http://the-best-of-sarah.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0