Idag small det

Som jag har skrivit innan så är det tyvärr så att i Ruddalen här i Göteborg så har många sina hundar lösa utan att egentligen ha lydnaden på dom för att ha det. Väldigt tråkigt för oss alla andra.
Idag small det & det rann över för mig kan det sägas, denna gång vad dock inte hårbollen Sigge inblandad utan följande skedde,

Gusten & jag tog varsin hund idag och traskade iväg på en långpromenad, fint solsken och frid och fröjd.
När vi kommit en bit på vägen så ser vi en kvinna ståendes på grusvägen och titta åt vårt håll.
När vi kommer fram så undrar hon om vi sett hennes hund vilket jag svarar att vi inte gjort.
Hon berättar då att han sprang i förvag och att hon nu inte hittar honom "han är en stor ljusbrun blandras" tilläger hon.
Hon går åt de håll vi går eftersom att vi inte mött honom på vägen och mycket riktigt, där framme står han.
En ganska stor amstaffblandning (absolut ingenting emot sådana hundar, grymt fina hundar) som när den får syn på Teo som jag håller i kopplet, kommer i full galopp med ett kroppsspråk som säger mig att han inte bara vill "hälsa".
Jag hinner kasta upp Teo under armen och Gusten drar upp Yra. Då kommer hunden istället fram och ska hoppa upp på mig för att nå Teo.  Jag ryter i med det värsta "NEJ, GÅ HEM MED DIG!" vilket gör hunden ganska spak.
Matte gör under denna tid ingenting.

Gusten ryter till henne att hon ska hålla hunden kopplad men hon går bara där i från. 
Suck tänker vi och fortsätter vår promenad i solen, jäkla människor. Men det tog inte slut där.

När vi nästan är klara med vår runda och på väg hem så möter vi en kille med en liknande blandning som vi brukar träffa på våra promenader. Hans hund är inte heller alls trevlig och hatar verkligen andra hundar men han har den alltid i koppel.
Vi hejar och går förbi honom och i ögonvrån ser jag någonting röra sig. "Nu kommer den lösa hunden igen" säger Gusten och jag hinner tänka att "nu smäller det".
Den  lösa hunden rusar fram till den andra hunden vi nyss mötte och ett jävla slagsmål utbryter.
Matte ropar inte, säger ingenting och skyndar sig inte fram. Där står den stackars killen med sin hund i koppel i fullt slagsmål med den andra hunden och kan inte för något i världen sära på dom.
Som tur är kommer en kille springades och drar bort den andra hunden i selen den har på sig.
Matte kommer efter mycket tid fram och säger inte ett ord utan ska bara ta sin hund och gå.

Då rann det över för mig kan jag säga. Med Teo under armen stegar jag fram mitt i alltihopa och står som ett psykfall och skriker på henne att hon ska fan i mig be killen om ursäkt och "va fan tänker du med kärring?!!"
Hon säger åt mig att hålla käften vilket får Gusten att härskna till ordentligt på henne.
Hon ber inte om ursäkt , kopplar istället sin hund och ska låta den "gå fram och hälsa" på den hunden den nyss slogs med. Eh..?
Bägge hundarna vill genast ha ihjäl varandra igen varpå killen säger att hon inte får släppa fram sin hund till hans hund.
Då säger kärringen "Tack detsamma du!" och så går hon.

Alltså...eh?? VAFAN ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!
Hur kul hade det varit om jag gått med bägge mina själv? SUCK.



Kommentarer
Postat av: erika

åh vad upprörd jag blir då jag läser sånt här, var tvungen att läsa inlägget för min pojkvän och disskutera det. vad fan är de för fel på folk som inte kan ha sina hundar kopplade bland andra hundar och människor om de ändå inte har pli på den... och den kan vara huuuur jäkla snäll som hellst men jag ska väl för fan kunna gå tryggt med min hund som te.x skulle va hundelak utan att det ska komma en lös hund framspringandes så det blir slagsmål.. man blir så jäkla trött, var tappade vissa människor hjärnan egentligen....

2012-02-27 @ 00:11:03
URL: http://erikaajonsson.blogg.se/
Postat av: P.S Hundar

Usch vad tråkigt att det ens ska hända!



Sånt ska man anmäla på en gång, kräva namn och nummer och adress till människan med den lösa hunden alt ringa polisen på en gång om människan inte ger ut det. Annars kommer det hända om och om igen.

Man har ingen chans om man har en stor hund och det kommer en framrusande stor hund, folk säger att man ska ta sin hund bakom sig osv. Men man hinner inte/kan inte.

Dom flesta framrusande hundarna är inte lekfulla och snälla utan muckar eller är rent av aggressiva, för oss spelar det ingen roll om dom är snälla eller inte.

2012-02-27 @ 08:13:50
URL: http://pshundar.se
Postat av: Katarina

Hoppas killen polisanmälde!! Det är enda sättet att få bukt med inkompetenta hundägare.

2012-02-27 @ 09:05:17
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Jobus

Fy faen vad obehagligt! Att man inte ska kunna gå på en avslappnad promenad utan att vara orolig att ngt händer...

Som sagt vart ju en utav mina vavvor påflugen tre gånger av större, lösspringande hundar. I 2/3 fall så var det gamla kärringar, och de kopplade sina hundar efter, men när de kommit längre bort så kopplade de loss hundarna igen... I det andra fallet så tyckte sa snubben att hans hund endast ville leka (fast min var skräckslagen...). I Sverige där jag brukade bo, så finns det en Pitbull-blandning som för några år sedan lyckades smita från en hundrastgård och hade ihjäl en valp... Trots detta hade ägarna hunden lös vid stranden där barn leker och där folk promenerar sina hundar. Den lyckades anfalla andra hundar 5 ggr, samt bli polisanmäld av föräldrar vars barn den jagat, innan den fick MUNKORGS tvång...... Jag tycker faen att ägarna skulle fått hundförbud och att hunden, för dess och andras skull, bli avlivad... Folk tror att de kan göra vad de vill bara för att polisen är så sega på att göra ngt. Man får tyvärr som småhundsägare vara berädd på att det kan smälla när som helst...

Hoppas det inte behöver hända igen för dig.

2012-02-27 @ 09:25:08
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Pierina, Cilla & Enzo

Herreminskapare.....



Jag har alltid mina hundar kopplade då en är en gaphals men inte mycket mer och den andra inte kan uppföra sig så bra (än!) och jag är livrädd för att jag ska möta lösa hundar... Vet inte hur jag skulle kunna hantera en sån situation om den hände med hannen så jag hoppas det aldrig händer

2012-02-29 @ 08:39:28
URL: http://mixtomax.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0