En fråga om färskfoder

Fick frågan om hur jag kan säga att färskfoder är fysiologiskt fel. Som sagt är annteckningar från föreläsningen och alltså inte mina egna tankar om foder.

Dock är det vetenskapligt bevisat att färskfoder innehåller för mycket kött och för dåligt protein motsvarande vad hunden behöver och framförallt en växande hund.
Individmässigt som jag skrev kan det funka super och framförallt på hudhundar.

Visst ser det mer naturligt ut för oss att ge hunden kött (vargen äter ju det tänker många) men att jämföra dagens hund med vargen är näst in till omöjligt när det gäller näringsläran.
Våra hundar idag skiljer sig så pass mycket från vargarna när det gäller den biten att det är dumt att tänka i de banorna. Dagens hundar är "mer sönderavlade" på den biten om man nu vill se det så och behöver en hel del annat i kosten för att uppnå fullt näringsbehov beroende på ras, individ och ålder.

Hoppas det ger svar på frågan jag fick. Annars skriv!


Kommentarer
Postat av: Christina

Intressanta tankar. Tror också det är rasanpassat och individuellt. Domesticeringen har ju förändrat hundens förutsättningar precis som med oss människor!

Christina

2012-02-24 @ 20:58:16
URL: http://socialahundar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0