How to make a muffin

Fick ju bland annat fina muffinsformar i inflyttningspresent,
 klart man är tvungen att baka lite då.

Vad är bättre och enklare än muffins egentligen? Går ju att variera i all oändligthet i princip.
Hallon & lakritsmuffins fick det bli!

Gör vanlig muffinssmet -

2 ägg
1, 5 dl socker
50 gr smält margarin
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (om man vill)
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk

Jag brukar göra dubbel sats, gillar stora muffins!
Men tyvärr hade jag inte ägg så det räckte denna gången.

Blanda ihop alla ingerdienser och sätt ut formarna på en plåt.
 Eller ännu bättre om man har en muffinsplåt, vilket jag har men inte hade en tanke på.
 Ger liksom extra stöd åt pappersformarna när smeten är i så blir mycket finare muffins.
Mina formar var ganska "klena" och böjde sig lätt, där av det inte helt perfekta resultatet.
Men goda blev dom!

Häll i smet i formarna och lägg sedan dit hallon (funkar jättebra med frusna) och lakritsflingor.
Mina lakritsflingor är köpta på lagerhaus.
Och så kan man hälla på lite mer smet över hallonen och lakritsen om man har gjort dubbel sats.

Sen in med dom i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.

 Done!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0