Svar på frågorna

Här kommer svaren från frågestunden!
 
1. Vad är dina fem favorit/måste ha saker i hundväg?
Hmm.. svår fråga, finns så mycket saker! Hehe. Det får bli klicker, min hundförarvästfrån Hurtta, spårlina + sele, min väska från fjällräven och "chipsillern" !
 
"Chipsillern"
 
2. Om du någon gång skulle ha en större hund vilken ras tror du isf att det skulle vara? :)

Om jag skulle skaffa en större ras än dän jag har nu så finns det flera stycken som jag tycker om utseendemässigt! Bl.a. Dogue de bordeaux, Schäfer, Boxer, Engelsk mastiff, Bullmastiff, Newfoundland, Amerikansk Bulldog, Bullterrier, Holländsk Herderhund, Irländsk varghund, American Akita, Tibetansk Mastiff, Svart Terrier, Chow chow och Korthårig collie.  Skulle jag sen välja att skaffa en så blir det med största sannolikhet Schäfer, Boxer eller Newfoundlandshund.
 
Jag med vår newfoundland "Macki".
 

3.Trivs du på den nya brukshundklubben?

Jajamen! Hittills trivs jag jättebra!

 

4. Hur stor åldersskillnad e det mellan Teo å Yra?

Teo blir 4 år i november och Yra blev 1 ½ år  1:e september.

 

5.Tidigare imorse då jag kollade din blogg så hade du gjort ett inlägg där du beställt halsband till dina hundar och länkat till sidan, var det för sida? Inlägget är nämligen borta, blev sugen att kika där ;)

 

Hmmm.. skumt att det är borta! Det var denna sidan här jag länkade till och som jag beställt halsbanden i från!

 

6.Hur har du tränat Teo för att inte hoppa på tikar när dom doftar gott?

 

Han har helt enkelt få umgås med tikar från de att han varit valp, vare sig de löpt eller inte. Många utsätter inte sina hanhundar för löptikar eftersom att det är "jobbigt" och ja det är det ju så klart tills dom lärt sig, särskilt om de aldrig får träffa tikar/löptikar.Oftast är man dålig på att träna på sådant man tycker är jobbigt men då kan ju å andra sidan aldrig de jobbiga sakerna bli mindre jobbiga eller lätta heller. Jag tillåter inget slickande, överdrivet nosande eller ridande överhuvudtaget, löptik eller ej.

 

7.Kan du inte förklara lite vad rallylydnad egentligen är för något? Hade tidigare aldrig hört talas om det men nu tycker jag det verkar vara ganska populärt och börjar bli lite nyfiken. Har du skrivit om det förut får du gärna länka :)

 

Här hittar du ett inlägg jag skrivit om rally innan, vill du veta mer så bara fråga!

 

 

8.Jag vill passa på att fråga en sak som jag funderat på ett tag. Sele eller halsband? Beror de på rasen vad man ska använda eller hur hunden uppför sig? Som du vet är jag nybörjare på detta och lär mig så mycket jag kan inför hundköpet, kramen!


Jag tycker det beror på hunden! Är det en helt frisk hund utan rygg/nackproblem så tycker jag att det inte är några problem med halsband om den inte drar som en idiot. Om hunden drar massor eller att det är en yngre hund/valp som man håller på att träna så skulle jag enligt mitt tycke föredra sele. Selar avlastar ju kroppen på ett annat sätt än halsband, själv har jag både och till mina. I rallylydnaden till exempel så har jag ju halsband på Teo då man inte får tävla med sele på, ska vi gå långa promenader eller att jag joggar med dom/låter dom dra i MR kopplet så har jag sele på dom. Så en smaksak samt att det i mina ögon beror lite på hur hunden är!


9.Har du funderat på kantarellsök med någon utav hundarna? :D


Ja, med Yra faktiskt! Men det får vänta tills eventuellt nästa höst då vi kör viltspåret nu och sedan är det parning och allt annat.

 

10.Hur funkar vardagen med hane å tik då det e löptider, skiljer du dem åt på nåt sett när de är ensamma hemma då?


Nemas problemas! Visst är det lite bökigare, jag lämnar ju dom aldrig obevakade ihop. Man ska aldrig, aldrig lita på dom hehe. Yra har löpbyxor på sig här hemma och Teo är strängt förbjuden att lukta och slicka en massa. Yra får å andra sidan inte hålla på med honom heller, vilket hon hittills aldrig gjort men finns en del tikar som blir galna under löp. Är jag inte hemma så skiljer jag dom åt helt enkelt i olika rum.

 

Lillkorven med löpbyxorna på.

 

 11.Visst kunde inte Teo gå i avel av diverse anledning? Måste kännas ganska synd för dig då han vunnit så fina priser på utställning, och dessutom har underbart temperament D: ?


Ja det är ju så att han kan gå i avel men av hänsyn till rasen har jag valt att inte låna ut honom då hans pappa har epilepsi. Så ja, det är ganska skittråkigt med tanke på att han är frisk på alla hälsotest, är underbar i temperamentet och snygg.

 

 

12. Jag frågade tidigare om det är så att du ska skaffa en schäfer ;) men finns det andra raser än Boston Terrier som du skulle kunna tänka dig skaffa i framtiden?? :D


Som jag svarade ovan så finns det ju en del större raser jag skulle kunna tänka mig. Förutom de större så finns det även ett gäng mindre raser som jag tycker om utseendemässigt bl.a. Mops, Miniatyrbullterrier, King charles spaniel, Fransk bulldogg, Griffon Belge, Griffon bruxellois, Petit brabancon, Affenpinscher och Engelsk Staffordshire bullterrier. Om jag dock skulle skaffa någon av dessa så skulle det antagligen bli en engelsk staff, eller någon av griffonraserna.

 

Petit Brabancon

 


Kul att det kom in så många frågor! Tack! Hoppas ni är nöjda med svaren och undrar ni mer, bara skriv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0