Hur lär jag in apporten?

Anna - Jättebra blogg!! Hur lär du in apportering??
 

Hej och supertack för berömmet! Kul att du gillar bloggen! Nu ska vi se om jag kan svara på detta så det blir lätt att förstå hehe, om det blir för krångligt så bara skriv igen! Vill först och främst säga att jag är ingen "expert" på appotering utan jag lär mig precis som alla andra och hoppas på att bli bättre och bättre! Just nu tränar vi ju som sagt med apporten för lydnadsklass 1. Jag lär in i väldigt många små steg så jag tänkte att detta får bli en del 1.
Så kommer det komma en del 2 imorgon. Hoppas ni orkar läsa!
 
Jag börjar med att bara sitta ner med hunden på golvet hemma utan massa störningar i början. Jag har gott godis och klicker samt apportbocken då så klart. En del hundar vill ju greppa den med en gång bara man visar apportbocken och en del undrar vad dom egentligen ska göra med den där "pinnen". Har man en hund som inte riktigt vet vad den ska göra så börjar jag att klicka så fort dom visar intresse för apportbocken överhuvudtaget. Det kan vara att hunden tittar på apportbocken eller nosar på den, då blir det klick och godis! När hunden sedan fattat vad matte vill så "försvårar" jag och får hunden att tänka steget längre. Vad behövs för att matte ska klicka? Då räcker det alltså inte bara med att dom nosar på den utan så fort dom greppar tag i den (behöver absolut inte gripa med hela munnen) så klickar jag. Jag håller i apportbocken hela tiden med ena handen för att hunden inte ska kunna springa i väg med den och tugga på den eller leka med den, vilket min Teo gärna gjorde i början.
 
När hunden blivit haj på att det är att greppa apportbocken jag vill att den ska göra (behöver inte hålla kvar den i munnen) så lägger jag till ordet apport när hunden griper apportbocken. Så upprepar jag detta för att hunden ska sätta ihop ett plus ett. Apport = greppa apportbocken.
 
Detta får alltså bli del 1, är det något jag förklarat dåligt så hör av er! Annars så kommer det en fortsättning imorgon.
 
 

Kommentarer
Postat av: [Anna] Bilbo - Gimli - Zeke

Jätte jätte bra :) Det där beskrev du bra och jag fick tips för nu ska jag lära mina ;)

2012-09-23 @ 07:10:20
URL: http://svanstippen.blogspot.com
Postat av: Jobus

Alltid kul med tips :D Måste säga att det är riktigt svårt att hitta apport-leksaker till Chihuahuas haha ^^; blir oftast kattleksaker för att passa deras storlek... Den enda hunden utav mina tre som gillar apport är Diddi ^^; Just nu jobbar vi på att han ska lämna den i min hand.

Funderade på det där med foder... (man hör ofta om hundar som har dålig aptit med sitt torrfoder :O ) Mina kanske har bra aptit för att de sällan får andra godsaker. Ger dem typ aldrig tuggben eller torkade djurdelar, för att jag själv tycker det är äckligt haha ^^; så de kanske har lärt sig att nöja sig med det de får~. Sen blir de självklart tokiga så fort de får någonting extra gott :)
Ha det!

2012-09-23 @ 11:11:37
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0