Omvänt lockande


Omvänt lockande är faktiskt något som jag inte kört innan med Teo
men nu efter det senaste kurstillfället har vi börjat öva.
Han fattar snabbt vad jag menar!

Detta är en kul och bra grej att träna med sin hund, den lär sig att det lönar sig att låta bli!

Detta används framför allt när man tränar in stadgan i t.ex. sättande och läggande.
Hunden ska helt enkelt låta bli att frestas av störningarna runt omkring,
godiset i min hand i detta fall och istället hålla sin position.
Hunden lär sig då att det lönar sig att sitta/ligga/stå kvar och inte bry sig om godiset.
Håller hunden sin position så får den så klart godiset!

Vi har bara kört detta 2 ggr än så länge så vi kör inga avancerade grejer än och inte heller att han ska sitta still eller stå still hela tiden. Har börjat med att han ska förstå vad det hela innebär och det funkar ju galant!

Någon mer som kör med omvänt lockande?



Kommentarer
Postat av: Catta

Ja jag har faktiskt kört det rätt mycket med Muzze han fattade det galant körde in apporten på det sättet.

2012-03-15 @ 10:31:27
URL: http://www.chandis.se
Postat av: My

Jag fick lära mig den övningen på valpkursen jag gick på med min schäfer valp för några år sedan... Så jag har alltid "haft" den med mig på Cindy. Super bra! =) /M

2012-03-15 @ 11:01:25
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Filippa & Ester

Brukar också köra med sånt vid tex. platsliggning (med hakan på backen).

2012-03-15 @ 17:12:59
URL: http://sweetester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0