Hur jag tränar kontakt

Fick frågan om hur jag gör för att liksom "få med" mina hundar på träning och sådär. Så att de fokuserar på mig istället för allt annat runt omkring.
 
2 saker får man ha i åtanke först tycker jag, dels hur gammal hunden är (man kan ju inte kräva lika mycket av en 5 månaders valp som av en 1 ½ åring) samt hur hunden är, om den har lätt att gå upp i stress och sådär.
 
Jag har i alla fall kört med mina från att dom varit små med att matte ska vara väldigt rolig och intressant. Jag har tagit klickern, gott godis eller en leksak eller vad hunden nu tycker är roligast och visat hunden att jag har detta.
Sedan har jag satt mig ner på golvet och vänt ryggen mot dom, när dom då kommit fram till mig har jag klickat och belönat för att sedan vända ryggen till igen. Har man en valp/hund som inte tycker det är så värst intressant i början i alla fall så brukar jag börja prata för mig själv typ "NÄMEN OJ! kolla vilken spännande grej jag hittade här, vilken tur jag har!" När dom sedan blivit intresserade och kommit fram har jag klickat.
Sedan har jag ökat svårighetsgraderna med att kanske göra samma sak fast jag står upp och går runt i lägenheten, övat ute på promenaden med störningar och fortsatt öka svårigheterna i takt med att man ser vad hunden klarar av / är mogen för.
 
Sedan för att visa dom att nu är det träning/tävling och nu "kör vi" så brukar jag värma upp dom 5 - 10 minuter innan. Jag busar och leker med dom (det ska vara kul!) och kör lite spontan klickerkontakt så de fattar vad jag vill att vi ska göra, oftast fattar dom ju ändå när de varit med på träning/tävling ett par gånger. Uppvärmning är dock alltid bra enligt min mening! Massor av tålamod är också viktigt och ibland kan det ta ett tag att se vad som motiverar sin egna hund och hur man ska använda det för att motivera hunden till att vilja vara med dig.
 
Teo försöker hänga på Tuva & Alice i jakt på pinnen på en av våra bostonträffar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0