Blodmjöl

Jag fick en fråga om jag kunde förklara det där med blodmjölet och hur man använder det när man lägger viltspår som jag gör.

Jag använder helt enkelt blodmjöl som egentligen är en slags växtnäring som används för att skrämma bort rådjur och hålla dom borta från plantor och buskar i trädgården.
Blodmjöl hittar man på t.ex. plantagen där jag köpt mitt och en stor förpackning som räcker hur länge som helst kostar 129:-.
Blodmjölet blandas helt enkelt ihop med vatten (någon tesked bara) och jag använder en så kallad stänkflaska, typ en sådan man kan köpa energidryck i är jättebra. Om man har en sådan kan man bara stänka ut där man ska ha det i spåret och slipper skruva av korken hela tiden.

Varför har jag då blodmjöl i stället för riktigt blod? Jo, dels så är riktigt blod jäkligt krångligt! Kladdigt, det ska frysas, hämtas och allat annat. Blod som man oftast får tag i är också koblod från slakterier och dessa kor kan ha fått i sig antibiotika och andra saker som man helst inte ska ha i marken i skogen. Man behöver heller inte ha markägarens tillstånd när man använder blodmjöl.
Blodmjölet är ekologiskt ( i alla fall min förpackning) och är en näring som inte skadar marken i skogen.

Superbra tycker jag!



Kommentarer
Postat av: Karin

Tack för inlägget Christina! Jag ska också börja lägga mina spår på det viset , mycket enklare. Men vad tror du : om man får för sig att göra ett viltspårsprov, tror du att hundarna känner/gör skillnad på blodmjöl och riktigt blod? /Karin

2012-06-08 @ 19:29:08
URL: http://www.bostonbrudarna.se
Postat av: Pierina, Cilla, Enzo

Tack tack tack det ska jag genast införskaffa :) Jag tycker det är grisigt äckligt med koblodet :s

2012-06-08 @ 22:14:44
URL: http://mixtomax.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0