Svar på frågorna från frågestunden

En hel del frågor har trillat in, kul! Så här kommer svaren!
 
Den där Hunddagboken verkar väldigt intressant..! Vart var det du beställde den ifrån igen? - Om du menar den där jag designade själv med bilderna på Teo och Yra på så kommer den från Personligalmanacka.se!
 

Har Boston Terriers underbett? - Bostonterrierna ska ha saxbett eller underbett. Teo har saxbett medan Yra har underbett. Underbetten får dock inte vara så "stora" så att tungan hänger utanför eller munnen inte går att stänga så att tänderna syns hela tiden.

 

Vad tycker du att man bör tänka på om man ska skaffa en hund på foder (oavsett hel eller halv foder)? :) - Jag tycker att oavsett hel eller halvfoder så ska man tänka igenom beslutet noga. En del känns mer som att de vill ha en hund på halv eller helfoder för de tror att man får hunden "gratis". Att vara fodervärd innebär dock stort ansvar, man ska meritera hunden (vilket man själv betalar), man ska vara beredd att "lämna" bort sin hund under valpning och parning och tiden tills valparna flyttar, samt ha en nära kontakt med sin uppfödare. Så man borde tänka på om man har tid och pengar till att göra detta samt vara nogra med val av uppfödare eftersom man kommer ha en sådan nära kontakt med personen.

 

Har du planerat något specifikt namn till den ev. kommande tiken (yra-valp)?? - Ja lite smått men inget som jag fastnat för. Ska ju vara något som passar ihop med Teo och Yra, gärna inget supervanligt och inget typiskt hundnamn som "Molly eller Fiffi" om ni förstår vad jag menar hehe. Kom gärna med förslag!

 

Teo & liten Yra första kvällen ihop.

 

Teo och Yras sämsta och bästa sidor? - Okey, om vi börjar med Teo då. Teos sämsta sidor är att han av en del som inte är vana vid väldigt "högenergi" hundar kan uppfattas som "jobbig". Han är väääldigt högenergi och kan lätt bli väldigt stimmig om det är folk som inte kan låta han vara utan ska pilla på honom hela tiden. Han är också hunden som lyckas med allting udda som att sätta gräs i halsen så man får åka till veterinären eller bli allergisk mot knott och svälla upp hehe. Hans bästa sidor är också hans energi! Han älskar att jobba och tycker det är såååå kul! Sen så är han så himla snäll mot alla hundar (förutsatt att dom inte äter på honom), lite för snäll ibland.
 Yras sämsta sidor är hennes jaktintresse som är ganska högt, men det är ju bara att öva och öva på det så. Sen så älskar hon alla människor lite väl mycket ibland haha.. Hennes bästa sidor är att hon är så himla enkel att ha och göra med och hennes fantastiska arbetsegenskaper.

 

Hur skulle du kort men informativt beskriva rasen BT? - Pigg, mycket hund i liten kropp, lättanpassad (slappnar av bra när det behövs och taggar igång när det är dags för det), smidig pälsvård, aktiv kompis, människokär, sällskaplig, vill hänga med på det mesta och vacker.

 

Teo & kompisen Klinga.

 

Det är ganska ofta man möter på "odågor" till hundar. Hur tycker du den generella människors syn på fostran är? - Tycker det är väldigt olika och ibland väldigt olika beroende på vart man bor. När det kommer till "odågor" som springer lösa så är det tyvärr väldigt många som har en lustig syn när det gäller att ha hunden lös.
 Är många då som enligt mig har en konstig syn på att alla hundar ska hälsa hela jäkla tiden. Vad får hunden ut av att hälsa på en vilt främmande hund i 3 minuter som vi antagligen aldrig kommer träffa igen?

 

Vad tycker du är roligast med utställning? Vad är det som gör att du håller på med det? - Allt! Utställning är framförallt ett superbra sätt att knyta nya kontakter på och lära sig mer om rasen. Tror dock man måste vara lite tävlingsmänniska för att vilja hålla på med utställning. Det funkar inte att man går hem och är helt nedslagen bara för att det gick dåligt en gång utan man får istället tänka "nästa gång, då jäklar!" Jag tycker det är det är himla skoj just för att man är ett team med hunden som i precis vilken annan sport som helst.

Det krävs massor med träning ihop och massor av träning för mig. Jag tycker det är kul att utvecklas, bli bra på att ställa mina hundar och även andras, lära sig hur en hund funkar anatomiskt med alla vinklar, i rörelse och annat som man får tänka på. Det är roligt att träffa bekanta och kompisar som man annars kanske inte träffar så ofta på grund av vart man bor i vanliga fall, åka till olika länder och hela tiden förbättra sig själv när det kommer till att visa upp hunden för domaren. Jag har som mål att ha hundar som både är snygga och funkar att jobba med.

 

Jag med Yra i Kristiansand, Norge.

 

Jag kom och tänka på en sak gällandes viltspår… Hundar är tyvärr inte alltid de klokaste när det kommer till deras egna säkerhet :P Tycker du att det finns en risk att de kan speeda iväg på vanliga skogspromenader om de får upp spår på rådjur? (utan sitt spårsele på) Vad säger tränarna för att förhindra detta? - Ah du tänkte om man har hunden lös och den sticker iväg efter spåret för att den är van att spåra? Det handlar helt och hållet om lydnaden. Spåra får man göra när sele och lina åker fram och signalerar jobb medan man annars när man är lös håller sig hos matte/husse. Det är en träningssak och gäller bara att jobba på lydnad och inkallning. En del hundar blir faktiskt "enklare" med detta när de får spåra i vanliga fall eftersom att de då får utlopp för själva spårningen när man just gör det och då inte har samma behov att sticka iväg när de är lösa och spåra.

 

Hundhobby och karlar… Din karl verkar riktigt schysst och följer med dig på hundaktiviteter :D men lägger han själv ner tid för aktivering? :D Jag frågar bara för att min egen karl verkligen älskar hundar, men han har dem mest för sällskap och vänskap, och låter mig göra allt annat jobb. Är det också hans hobby att aktivera dem? - Hehehe, känner igen det där. Gusten har aldrig i hela sitt liv haft hund innan han träffade mig. Han ville ha en när han var liten men hans mamma är allergisk (dock funkar mina bra faktiskt!) Gusten har lärt sig allt i princip under tiden vi varit tillsammans. Teo hade jag ju redan när jag träffade Gusten så Yra var "hans" första valp. Han älskar hundarna, har lärt sig mycket, hänger oftast med på vad jag pratar om hehe och är duktig med hundarna.

Han följer med på aktiviteter då och då men oftast inte faktiskt.
Visst kan han hänga med på en utställning som är nära och så klart hänger han med och kolla när jag och Teo ska ut och tävla första gången men det är inte hans "favorit hobby" hehe. Oftast stannar han hemma men promenader då och då hänger han med på. Träna hundarna gör han inte, det är jag som gör allting med dom i princip. Gusten är nog mer som din karl och vill ha dom för sällskap och vänskap. Hans drömhund är en engelsk staff man han har insett jobbet som jag lägger ner på mina samt att det lär nog finnas gott om hundar att "gosa" med här hemma ändå... hehe.

 

Gusten däckad i sängen med bägge korvarna.

 


Kommentarer
Postat av: Jobus

Kul och lärorikt som vanligt med Frågor och svar :D! Det är alltid intressant att höra vad andra tycker ^^
Ha det!

2012-07-14 @ 21:18:46
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Cajsa

Kul läsning:-) låter som din kära sambo är ungefär lika engagerad som min. Men visst vore det sjukt kul om dom hade haft lika mycket intresse som en själv? Jävla bra kombo det skulle bli ;)

2012-07-15 @ 19:51:37
URL: http://stellabus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0