Hundarna i mitt liv

Fick en fråga på frågestunden som jag valde att göra ett eget inlägg om och den löd så här: Det kanske är lite känsligt, men det skulle vara kul att få se och läsa om hundarna i ditt tidigare liv :D Hur var de?
 

Självklart kan jag berätta och visa bilder på dom men eftersom de har varit några stycken så tyckte jag att ett eget inlägg passade bättre! 
 
Hundar har alltid funnits i mitt liv från första början. Farmor och farfar föder ju upp schäfer som jag nämnt tidigare och hade när jag var mindre även newfoundlandshundar. Så att hålla på med hund har alltid funnits där för mig.
Jag med Stålrotens Billan.
Jag hälsar på newfoundlandsvalparna nere i valplådan.
 

Mormor och morfar hade drevrar när jag var riktigt liten och de har också betytt mycket för mig då jag nästan jämnt var hemma hos mormor och morfar när jag var liten. Lady & Raja hette deras 2 drevertikar.
 
Jag med Lady, soffmys!
 
Den första hunden hemma fanns där när jag föddes. En underbart snäll svart Newfoundlands hane av namnet Karazan Silver Mackintoch "Macki" som var impoterad från England. Han var helt underbar, världsnäll och även den som lärde mig gå. Jag reste mig och tog tag i pälsen på hans rygg och så gick han ett steg fram, stannde medan jag flyttade fram i sidled och sedan tog han ett steg till och så fortsatte det hehe. Han fickt tyvärr somna in då jag var 6 år gammal men var då 12 år gammal, inte illa för en njuffe.
 
"Hoppas ungen tappar glassen!"
 

När jag var 3 år så flyttade Stålrotens Ditte hem till oss. En fantastisk schäfertik som var i från min farmor och farfars uppfödning. Världens bästa psyke och en väldigt bra "jobbhund". Hon fanns med oss tills jag var hela 15 år gammal och det var riktigt ledsamt då hon fick somna in på grund av tumörer i buken, 12 år gammal.
 
 
När jag var 6 år gammal köpte mormor och morfar en blandrashund vid namn Zeb. Han var en blandning mellan strävhårig tax och drever, en mycket snäll och duktig jakthund som jagade ända fram tills han var 11 år. Han tränade jag mycket tricks med och lärde honom inkallning med visselpipa. Han fick somna in 13 år gammal på grund av troligtvis en hjärntumör.
 
Fina Zebbe.
 
 
 Nästa hund som mamma och pappa skaffade hem tills oss kom ca 1 år efter att vi tagit bort vår schäfer Ditte. Det blev en blandrashund av blandningen rottweiler/dobermann och han fick heta Ozzy. En hund som hade mycket problem med psyket tyvärr. Mycket ångest och rädsla som i fel kombination eller trängda lägen kunde övergå till aggressioner och utfall. Han var väldigt fäst vid familen men var inte glad i annat folk som han även blev stressad av. Hundar funkade han dock väldigt bra ihop med och han fanns hemma hos mamma och pappa när jag köpte Teo. Han har lärt mig otroligt mycket gällande hundars psyke, hur de funkar och vilka egenskaper man vill ha/inte ha hos en hund. 2009 så åkte dock jag och pappa till mitt jobb och lät honom somna in.
 
 
Liten pluttig Teo tillsammans med Ozzy på promenad.
 

De hundar som nu finns hemma inom familjen och som mina hundar umågs med när vi är nere med familjen är följande skara,
 
 
Fantastiska Stålrotens Luna som är en helt underbar schäfer med allt man kan önska sig gällande arbetsförmåga och psyke. Luna bor hos mamma & pappa!
 
 
 Loffe bor hos mormor & morfar. Han är en blandning mellan strävhårig tax och drever, han är 5 dagar äldre än lillkorven. Loffe är hur snäll som helst och var tänkt till jakt. Han tycker dock inte att jaga är kul...
 
 
Ludde är min brors hund som bor ihop med min bror och hans tjej Hannah. Ludde är en blandning av cokerspaniel och cavalier. Han är ca 2 månader yngre än Yra och en riktigt stilig, snäll och trevlig kille.
 
 
 
 
Den sista i skaran är Stålrotens J-ila som är mamma till mamma & pappas Luna. Hon bor hos farmor och farfar och är Teos favorit. Teo har umgåtts med henne sen han var 8 veckor och ibland funderar man på om Teo tror han är en schäfer haha.. Underbart psyke och egenskaper hon också!
 
 
Ett långt inlägg men hoppas det kan vara lite kul att läsa!

Kommentarer
Postat av: jessica

Jätte intressant att läsa om alla hundar du har fått växa upp med speciellt som nybörjare inom hundvärlden.

2012-07-14 @ 18:05:43
Postat av: Anonym

Fint :) Måste varit helt underbart att växa upp med så många hundar. De lär oss trots allt mycket om vad som är viktigt i livet ^^
Kram!

2012-07-14 @ 21:21:02
Postat av: Emma

Jag lärde mig också att gå genom att greppa tag i pälsen på en vovve! Vi hade en borzoi när jag var liten. Första gången jag har hört någon lära sig gå på samma sätt! :)

2012-07-16 @ 13:35:14
URL: http://ulltussen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0