Boston vs Fralla

Som jag skrev igår så fick jag en fråga på frågestunden som jag tänkte göra till ett eget inlägg, hade blivit så himla långt annars.

Frågan lyder så här,

- Vilka hälsoproblem ska man räkna med att en fralla och Bostonterrier kan få? Vad har DU för erfarenheter?
Hur mycket motion ska dessa två raser ha egentligen? Jag har aldrig lyckats få fram någon bra information om detta tyvärr..

Ja, är många som brukar utbrista "OH! vilka fina franska bulldoggar du har!!" eller "Eller hur är det där en fransk bulldog? en sådan har jag med!"

Men om man kollat in raserna lite så tycker inte jag att dom är så fruktansvärt lika faktiskt!

Frallorna är mer kompakta, större i kroppen, större öron och kortare ben. Dom finns i andra färger än bostons också.

På Mydog så pratade vi med franska bulldog klubben som hade sin monter mitt emot våran monter på rasklubbstorget och vi kom fram till att boston terriern är mer "sportmodellen" haha.

Energimässigt så är det ju så här att bulldogen härstammar i från molosser och doggar medan boston terriern som ni hör härstammar från terriers.
Bostonterriern är en korsning mellan Engelsk bulldog och den numera utdöda English white terrier.
Terriers har mer temperament och energi (och från början agressivitet vilket numera är bortavlat.)
Detta för att man använde terriers i hundslagsmål, som skadedjursutrotare och till jakt och då behövde hundar med just dessa egenskaper.

Så klart ska man motionera sin fralla! Frallor kan man också köra hundsporter med och ta med på långpromenader så klart!
Men jag tror att dom har lättare för att nöja sig med kortare promenader också.
Bostonterriern däremot har lite svårare att nöja sig med kopplade promenader runt kvarteret enbart.
Har fått känslan av att bostonterriern är lättare att jobba med då frallan av sin natur är mer envis, men vill man ha en utmaning så funkar det ju lika bra med en fralla.

Ingen ut av dom ska motioneras hårt eller gå superlånga promenader på sommaren när det är jättevarmt, men de å andra sidan ska ingen hund göra.

Som jag skrev innan tycker jag att bostonterriern är en brukshund i litet format. Som en miniboxer ungefär.

Det bägge raserna har gemensamt är att dom är väldigt sociala, vill vara i centrum och (oftast) otroligt glada i folk, dom charmar nästan alla!

Hälsoproblemen boston har är att dom har problem med självvalpning, både på grund av storlek på valpar och värksvaghet.
Boston ska undersöka sina knän för patella luxation vid 1 års ålder (att knäskålen hoppar urled) men är inget stort rasproblem.
Att kolla patellan gör de flesta småhundsraser, ungefär som att de flesta stora kollar höftlederna.
Bostonterriern ska också ögonlysas 1 gång / år i fall den används i avel, annars helst en gång vid 1 års ålder så att man kan utvärdera kullen.
Detta är för att rasen innan haft mycket problem med katarakt (starr) men jag upplever detta problemet mindre nu än för några år sedan.
Allergier kan förekomma men räknas inte som ett rasproblem.

Frallorna har precis som bostons problem med självvalpning, en hel del allergier, bölder i tassarna, dövhet kan förekomma på vissa vita hundar och precis som bostons ska patellan vara kollad och även hjärtat ska undersökas på frallor för att utesluta blåsljud.

Så är helt enkelt en smaksak samt hur mycket man orkar/har tid med att lägga på att aktivera sin hund.

Hoppas ni orkade läsa igenom detta och att det gav svar på frågan, om inte så skriv!





Kommentarer
Postat av: Ankilika

Superbra inlägg :)

2012-02-17 @ 11:51:43
URL: http://ankilika.blogg.se/
Postat av: Jobus

Intressant :D Mina små vavvor har alltid haft lite svårt för att möta sådana raser, men jag kan tänka mig att det kan vara jobbigt för dem att läsa av kroppspråket hos dessa raser (skrynkligt tryne, ingen svans). De levde tillsammans med en supersnäll Boxer ett tag, men de litade aldrig riktigt på honom. Upplever du att andra hundar reagerar osäkert på dina vid hundmöten? (främmande hundar såklart ;))

2012-02-17 @ 12:50:34
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag undrar bara om Teo och Yra kan ligga i solen länge på sommaren utan problem? :)

2012-02-17 @ 14:42:24
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Tack så mycket för svaren, dem hjälpte! :)

Det här med knä/ögon/hjärtproblemen som kan uppstå.. Är det något man konternueligt ska kolla upp varje år, även om man inte tänkt avla??

2012-02-17 @ 20:40:57
URL: http://ellinorsogonblick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0