Lite frågor

Först och främst superstort tack för alla era kommentarer om vad ni vill se mer av här på bloggen! Ska ske! Hehe.
 
Sen så har det kommit in en del frågor på sistone så tänkte ta och besvara alla i ett gemensamt inlägg här istället för att göra ett inlägg om varje fråga. Här kommer dom!

 

1. Är boston menade för spår eller vad är deras ”uppgift”?

Bostonterriern är framavlad för hundslagssmål och tjurhetsning från allra första början då hundslagsmål var en populär "sport" i Usa & England. Numera så är kampen bortavlad men modet finns kvar i rasen. Boston går nu under rasgrupp 9 i Skk, alltså gruppen sällskapshundar. Däremot tycker jag att dom i psyke och arbetsvillighet mer är som en brukshund, som en liten boxer brukar jag säga. Dom vill jobba!

 

Jag & Teo, startklara på tävlingen.

 

2. Det kan inte vara brun (liver/choklad/röd etc.) då? Fast nosen ser ju inte ut att vara brun. Annars skulle jag tippat på att det var brunt Eumelanin tillsammans med det röda Feomelanin som gav ett sådant ljust intryck. Coolt :)


Jo de finns faktiskt alla de färger du räknar upp på bostons! Dock är dom inte godkända av varken svensk eller amerikansk kennelklubb och inte heller av FCI. Det är inga färger som någon "normal" uppfödare strävar efter även om dom är söta och kan vara i ögonfallande för många. Detta är främst på grund av olika sjukdomar som kommer ihop med vissa färgvarianter. Dock finns det ganska många av icke godkända färger i Usa (som är rasens hemland) men dessa föds oftast upp i så kallade valpfabriker där "uppfödarna" vill göra pengar, de har heller inte stamtavlor och är absolut inget som den amerikanska bostonklubben och dess uppfödare beblandar sig med. Googla på färgvarianterna ihop med boston så kommer du hitta!

 

3. Vad är en klövjeväska för något? Är det bara en vanlig ”hundväska” typ?


Ja en klövjeväska kan man säga är en "ryggsäck" för hundar ungefär. Finns massor av olika varianter på dom och jag hittade en på arken zoo som jag tyckte passade mina korvar bra. Den kostade 399:- och har 2 fack att packa i samt reflexer på sidorna. Mina tycker om väskan och tycker det är kul att ha en "uppgift" som att bära t.ex. vatten, bajspåsar, godis och annat på promenad eller kanske sina egna apportbockar. Kom dock ihåg att aldrig börjar med en massa vikt utan vänj hunden vid väskan och öka packningen så småningom!

 

 

4. Vad kostar en burk plaqueoff? 

Hmm.. jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg men jag tror den låg på ca 250 :- eller något sådant. Kan verka dyrt för den lilla burken men den räcker sjukt länge hehe.

 

5. Brukar du redigera dina bilder i photoshop?

Jag älskar ju att fota och har hållt på i en del år nu och har en del utrustning, jag är helt självlärd med allting och man kan lära sig allt bara intresset finns! Mina bilder redigerar jag i Photoshop, har testat en hel del andra program men tycker att photoshop än så länge är de bästa!

 

 

 6. Har nog missat detta tjafset på rasforumet? eller va det längesedan du gick ur??

Jag är fortfarande med men typ aldrig inne. Det var ganska länge sedan jag var inne nu, är nog 6 månader någonting i alla fall. Tjaffset kanske inte är så tydligt för alla, tror det beror på hur involverad man är i rasen och hur väl man känner till vissa bakgrundshistorier och har koll på uppfödare m.m Mycket av tjaffset går att läsa mellan raderna på forumet när man är väldigt insatt i uppfödarsvängen men kanske inte lika tydligt för de nya eller de som inte är lika involverade.


Kommentarer
Postat av: Jobus

Kul det där med färg :D Jag var nämligen sååååå säker på att jag såg en brun Boston terrier här i området för någon månad sedan~ men tänkte att det kunde varit solljuset som fick den att se brun/röd ut. Jag har länge gillat den bruna genetiska färgen (Choklad i Chi-världen ;) man gillar ju allt ätbart sött så kanske inte så konstigt heh ^^;), så skulle det bli en Boston så skulle Seal vara en cool färg :D Men bara om det kom från riktiga uppfödare som värnar om deras hälsa. Annars har ju färg ingen betydelse.
Ha det!! :D

2012-08-16 @ 16:31:30
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0