Hur ska en boston stå?

Johanna - Hej! Jag har en boston hemmma på 1 år . Och jag ska nu ställa ut han den 25e augusti och är SÅÅÅÅÅHÄÄÄR nervös !!! Har du några tips ? jag har aldrig ställt ut mina hundar .. hur fasiken ska han stå osv ?
 
Hej!  Vad kul att du har boston! Det är lätt att säga att du inte behöver vara nervös men det är man alltid de första gångerna hehe. Jag blir också fortfarande nervös ibland beroende på vad de är för utställning vi är på.
Det är lite svårt för mig att säga exakt hur din ska stå eftersom att alla bostons har olika "för och nackdelar" som man försöker framhäva eller "dölja" i ringen och därför kan man ställa på lite olika sätt och nu har jag ju inte sett din.
 
Däremot så strävar man efter ett kvadratiskt intryck. Frambenen rakt under sig, gärna få hunden att sträcka sig lite framåt så att man får ett snyggt förbröst, gärna få hunden att se pigg och alert ut och sen vinkla ut bakbenen. Hur mycket man ska vinkla beror på hur lång hunden är i kroppen, Yra kan jag inte dra/placera ut jättemycket för då ser hon ut som en tax medan Teo får jag dra ut väldigt mycket på grund ut av att han är så mycket kortare i ryggen än Yra. Här nedan är en bild på Milhouse som jag tycker förklarar ganska bra hur en boston ska stå,
 
 
Annars kan man kika på bilder från Bostonklubbens hemsida där det finns  utställningsbilder, googla och kika på utställningsbilder, åka och titta på utställningar för att lära sig och så vidare. Prata med din uppfödare också!
Man är aldrig fullärd!
Glöm inte att öva på hantering, så som att kika på tänderna, känna igenom kroppen på hunden (om det är en hane så känner domaren efter testiklarna), träna att stå på bord och att få ett snyggt flyt i ringen.
Det är bara träning träning och åter träning som gäller! Se det som ett bra övningstillfälle och går det inte precis som du vill så skit i det, alla har sina dåliga dagar i ringen.
 

Kommentarer
Postat av: Gabbi, Edwin & Nixon

Snygg bild! Lycka till i Askersund, vi håller tummarna :)
KRAM

2012-08-11 @ 21:40:29
URL: http://www.bravepepper.com
Postat av: Kajsa

Är det ett måste att skära in kedjan sådär i halsen/hakan?

2012-08-12 @ 01:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0