Hur jag gör vid löp

Fick en fråga som jag tänkte att jag kan ta upp här!

Hur funkar det med Teo när yra löper, får hon vara ifred? :)

En del verkar tycka eller tro att det där med hane och tik under löp är sååå mycket krångligare än vad det egentligen är. Jag har aldrig haft problem med Teo och löptikar men jag har å andra sidan tränat på att ha honom runt löptikar, och att han ska ge fan i dom. Jag har redan från början gjort klart för honom att han helt enkelt ska ge fan i dom.

Blir lätt så att många med hanhundar tränar inte på att ha dom runt löptikar, för det är jobbigt. Är ju mycket enklare och roligare att träna på lättare saker! Men att ta tag i den "jobbiga" träningen ger så mycket tillbaka sedan. Jag har nu en hane som kan bo ihop med en löptik, har varit med på jobb där det funnits löptikar, kan följa med på träffar fast det finns löptikar och kan tävla och ställas ut fast det finns löptikar,

Här hemma gäller några enkla regler

- Man springer aldrig i röven på tikar, löp eller ej.
- Man tänker inte ens tanken på att rida på varandra/saker/ oss, vilket även löptikar kan få för sig
- Man ger fan i att sitta och skrika/yla när det finns löptikar i huset/närheten


Kan låta hårt men så är det, man får sätta klara regler från början. Underlätta både för hundarna som slipper onödig stress vid löp och för oss som bor med dom. Sen ska man aldrig aldrig lita på sina hundar. Även om jag vet att Teo är sjukt duktig med löptikar så litar jag aldrig på honom. Jag har ögon i nacken hela tiden och gör jag något när jag inte kan se bägge 2 hela tiden har jag dom inte tillsammans.
Det gäller även när vi inte är hemma, då är dom helt enkelt inte tillsammans.





Kommentarer
Postat av: Erika

Alltså jag tycker du är så himla vettig, allt låter så enkelt. Är jätte ofta jag läser dina inlägg för Erik och vi båda tycker det är så bra inspiration/vägledning. Jätte bra blogg, verkligen!

2012-04-24 @ 17:39:59
URL: http://erikaajonsson.blogg.se/
Postat av: Moa

Vilka bra tricks du kör med! Sådant borde alla hundägare tänka på :-)

2012-04-24 @ 18:32:49
URL: http://djurparadiset.blogg.se/
Postat av: Jobus

Haha, solklart :D

2012-04-24 @ 19:58:30
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bra regler det där. Inte sällan man ser hanhundar som rider/sticker in hela huvudet i baken på tikar i situationer då ägaren inte ägaren inte gör något åt det och sedan skyller på "han är hane"!

2012-04-24 @ 21:27:50
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Mimmi&Benjy&Urax

sv: tack så mkt! :D



bra där, urax ska heller inte bry sig om löptikar. men det finns vissa som är extra intressanta... ><

^^



du fotar så himla fina bilder!

2012-04-25 @ 22:24:19
URL: http://laekenois.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0