Vad kan hon då?

Många frågar mig nu när Yra är 7 ½ månad hur många tricks hon kan.
 När jag svarar att hon inte kan några än så är det en del som tittar på mig och frågar,
 "Jaha men vad kan hon då?"

Där skiljer jag mig nämligen från en del. Man behöver inte ha så jävla bråttom med allt.
Många ska lära sin valp sitt, ligg, give me five, spela död, rulla runt och gud vet allt på en gång.
" Titta vad duktig den är!"
Visst är det lät att dras med i sin iver att lära valpen massa saker och göra allt det där
 med valpen som man alltid drömt om och funderat ut
 och längtat efter i väntan på att få hem sin valp.
Men ha inte så bråttom!

Visst Yra kan sitt, ligg, vänta och stå. Inga särskilt roliga tricks va?

Grejen är att det jag lägger 100% på första tiden med min nya
valp eller ja nästan första året med den nya hunden
är att få hunden att funka i vardagen.
För den ska ju bo med mig resten av livet och vi
ska vara en del av varandras vardag, eller hur?

Alla har sina olika rutiner och har sina hundar till olika saker, det är jag medveten om.
 Mina hundar lever med mig & Gusten och får följa med på så mycket som dom kan.

Därför vill jag också att mina hundar ska kunna åka spårvagn,
gå i koppel utan att dra som 2 idioter,
 dom ska komma på inkallning, man ska kunna hantera dom.
  Titta i munnen, klippa klor, lyfta dom, titta i öronen.
Dom ska kunna vistas inomhus utan att riva hela lägenheten, dom ska kunna följa med till folk
 - om dom är medbjudna, utan att förstöra deras hem,
 man väntar innanför dörren tills kopplet tas av
och man har fått tassarna torkade om det behövs osv osv.

Teo kan allt detta.
 Han har blivit en helt underbar och trygg individ som kan anpassa sig i alla situationer,
 som går att ha med på stan, som inte bryr sig om bilar och ljud,
man kan ta med honom till veterinären och han står snällt still och
 han lägger sig ner och sover på spårvagnen.

Det mesta av detta kan även Yra och vi fortsätter träna på det varje dag.


Givetvis är det bra och kul med tricks, hjärngympa är alltid bra för hunden!
Teo kan en hel del och tycker det är skitskoj, särskilt med klickern inblandad.
Men så är han också snart 3 år.

Så nä, hon kan faktiskt ingenting ;)
 Men det kommer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0