Om jag inte skulle ha

Jag har ofta fått frågan "om du inte skulle ha bostonterrier, vad skulle du då ha för ras?"
 Så jag tänkte visa er.
Det är en ganska lång lista kan jag säga!


Blodhund. Säger bara oh my god. Jag älskar hudveck och låååånga öron.
 Lagom päls också!
Men som sagt, en jakt och spårhund. Skulle med andra ord aldrig skaffa en.


Tibetansk mastiff. Vackra som bara den.
Mastiffens utseendet med rynkor och grovhet och med päls som en newfoundland.
 Mmmm! Dock är dom mentalt inte alls min typ av hund. Och dessa kräver frihet och yta - i massor.


Douge de bordeaux. Ja ni har ju antagligen fattat vilket utseende som tilltalar mig.
Dessa hundar är även underbart milda och trevliga.
Har träffat flera på jobbet som varit helt underbara!
Tyvärr har de ganska mycket sjukdomar och de jag träffat har inte blivit så gamla.


Mops! Roliga, söta, trevliga & glada!
Nackdelen här är att jag träffat alldeles för många sjuka mopsar.
 Tycker de flesta är för platta i nosen samt att de flesta är på tok för tjocka.
Tycker mopsar ska vara lite nättare i kroppen, inte runda.


Basset hound. Ja vad ska jag säga? Kolla ansiktet!!
Jakthund som sagt...


New foundland är underbara hundar som jag är uppvuxen med.
Här kan jag säga att de flesta uppfödare i Sverige enligt min åsikt numera föder upp
på tok för stora och tunga hundar som är alldeles för lösa i huden kring ansiktet samt för tunga öron.
Kan däremot säga att den dagen jag har hus och hittar en uppfödare som faller mig i smaken
då kommer en njuffe få flytta in!


American Akita, underbart vacker vakthund.
Vet dock inte särskilt mycket om rasens mentalitet eller sjukdomar.


Schäfer står högt på listan. Är uppvuxen med denna fin fina ras!
Dock ska den vara korthårig och i brukstypen,
det vill säga mindre och nättare i kroppen samt mer rak i ryggen än utställningsmodellen.
Gärna en grå som mammas och pappas.


Staffordshire bullterrier står ju även högt på Gustens lista.
En glad och trevlig hund!
Lite mer energi än boston annars ganska lika mentalt enligt min åsikt.


Bullterrier! Glada, trevliga och roliga.
I alla fall de jag mött på jobbet, supertrevliga helt enkelt.
Dock lite för envisa för mitt tycke.

Old english bulldog är en nättare variant av den
engelska bulldoggen och också friskare om jag fattat rätt.
Dock envisa som bulldoggar ska vara och väldigt ovanliga i Sverige.


Chow Chow. Vad ska man säga? Plattnosar med päls ju!

Ja ni ser, listan är ganska lång haha!
Men jag kan säga att nästa hund som hittar hem hit blir en boston till.
Helt underbar ras! ♥


Kommentarer
Postat av: Fanny

håller helt med det du skriver om mops! trist att du träffat många sjuka dock. när dom är friska och i bra vikt är dom underbara :)

2011-10-06 @ 21:59:41
URL: http://melkerpug.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0