Träning som ger resultat

En långrunda i skogen med bägge hundarna och Gusten har vi hunnit med än så länge idag.
Riktigt härligt och ganska varmt, trots en och annan regnskur.

Måste säga att jag är riktigt stolt över Teo som idag gick lös hela rundan i skogen för första gången.
All övning med kontakt och motivation (som inte är så svårt med honom egentligen) lönar sig till slut som alltid.
Kanske är jag lite väl petig så att de därför har tagit sin tid att ha han lös på promenader där det vistas mycket hundar/rådjur/katter/fåglar och annat som kan vara spännande.

Men kommandot "vänta" funkar klockrent nu, han står helt enkelt still och väntar tills han får ett "varsegod".
Han håller sig inom en radie på några meter, kommer in till mig innan kurvor och branta backar.
Att jag vill ha honom in till mig vid kurvor och liknande är för hans egna skull, man vet aldrig vad som finns på andra sidan kurvan.
Även när det kommer folk som är ute och promenerar, cyklar eller annat så kommer han in till mig.
Inte alla älskar hundar och en del är ju väldigt hundrädda så detta är av respekt för andra.

Teo själv har aldrig annars varit så värst intresserad av alla andra människor. Han tycker det räcker med dom han känner.

Men som sagt, det är väldigt kul när man ser att ens träning ger resultat!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Va kul!! Skulle du kunna beskriva hur du har tränat det med Teo? Samt ge tips på bra övningar i vardagen!

Tack för en bra blogg:)

2011-11-27 @ 01:47:39
Postat av: Emmy

Jättefina bilder på en mycket fin hund! Och tröjan är ju bara för rar den också=)



Hoppas ni får en fin första advent!

2011-11-27 @ 21:59:58
URL: http://memyselfandmydog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0