En fundering om allergier

Det där med allergi hos hund är något många pratar om.
Alla har olika funderingar och teorier, som med allt annat.

Många har lätt för att så fort hunden börjar klia sig lite eller råkat ha något utslag så är det så klart allergi!
Särskilt tråkigt är det ibland då veterinärer allt för ofta är jäkligt snabba med kortison så fort det gäller
boxer, bulldog, fralla, boston, bullterrier, dogo argentino, staffar eller någon annan av dessa liknande raser.
Ja allergi hos dessa raser är vanligare än andra men det innebär inte att det alltid är allergi.

Nu menar jag så klart inte att alla veterinärer gör fel, att hunden inte behöver behandling eller att djurägarna är hypokondriker.
MEN, jag har sett mycket allergihundar på jobbet. Är verkligen inget proffs för det och det påstår jag absolut inte.
Det som däremot irriterar mig är folk som säger att hunden är allergisk, skyller på "skitavel"
och "den jävla uppfödaren" utan att ens ha sig själva i åtanke.
Vad ger jag min hund? Vilket liv lever jag och hunden?

Utslag kan bero på en mängd saker.
Har man en ljus hund och låter den ligga en massa i solen på sommaren så kan den självklart få soleksem, finns det mycket knott och mygg ute så kan det också bli en reaktion av för många bett, myrbett är inte heller alltid så trevligt och infektioner i huden samt hormoner kan även orsaka utslag eller klåda.

Den vanligaste allergin bland hundar är atopi, alltså allergi mot luftburna allergener så som pollen, dammkvalster  och mögelsvamp.
Detta är ytterst ovanligt på valpar utan brukar debutera i 1 - 3 års åldern.

Foderallergi däremot är något många är snabba med att bestämt hävda att " det måste det så klart vara!"

Men i min mening ger många hundarna alldeles för mycket skit idag! Ge fan i alla dessa rökta grisöron, oxsvansar, och rökta jätteben i mängder. Det är INTE bra för magen på hunden. Hur mycket rökt mat tror du den hade normalt ätit?
Föresten så är överkänslighet mot svinprotein en vanlig foderallergi.
"Ja men nu ger ju inte jag min hund så mycket"
tänker säkert du.
Men ta då och kolla igenom fodret, levergodisarna, grisöron, skinka och allt annat som du ger hunden.
Blir ofta en hel del tillsammans.

Likaså foder med spannmål är vanligt att hunden reagerar på, kolla fodret!
Bara för att hunden reagerar så betyder inte det att den bums är allergisk, dom kan få reaktioner precis som vi.
Om man däremot fortsätter mata på hela tiden med det som orsakar reaktionen så kan det uppstå en allergi om man har otur. Självklart.

Nu menar jag inte att man endast ska ge hunden torrfoder och sluta med allt annat.
Men använd förnuftet och ta och lägg en extra tanke på vad du matar i hunden innan ni lägger skulden på uppfödaren.



Kommentarer
Postat av: Christina

Det är inte lätt det här med allergier. Jag tror att det egentligen inte är så vanligt. Hänger nog ihop med det allmänna immunförsvaret. Men visst borde man tänka sig för innaan man stoppar åt hunden en godbit.

Söta bilder på söt hund!

2011-11-18 @ 02:29:11
URL: http://socialahundar.blogspot.com
Postat av: Annica

Min hund är allergisk mot pollen och kvalster. Den första veterinären vi gick till mosade bara på med antibiotika och sa att det går över. Efter ett tag böt vi veterinär och dom tog tag i saken direkt med blodprov osv. Är såå glad att vi böt ställe eftersom dom inte verkade riktigt bry sig på det första stället vi var på.

Postat av: linda & dogsen

tack :)



ang allergier, håller med dig. min azi har (hade) svåra hudproblem, men nu har vi hittat balans me de med rätt foder och så. men under vinter spökar furunkulos, hatar det! förra året klarade vi undan de, men nu har hon fått ett sår. jag hoppas att hon skadade sig i rasthagen igen, inte furunkulos...



vad är det du jobbar med? :)

2011-11-18 @ 23:45:41
URL: http://astirazalea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0