Dagens tips

Har fått förfrågan om att ha "dagens träningstips" och visst kan jag det!
Kommer variera allt i från hantering till kontaktövningar och hälsotips.
Är kanske inte alltid varje dag jag kommer kunna lägga upp beroende på hur mycket jag jobbar i sträck, men ska försöka ha det så ofta som möjligt!



Dagens tips handlar om att lära hunden att titta på dig och vänta på ett "varsegod" vid matdags innan hunden får röra skålen och det som är i.
Detta gör jag inte för att jag är elak som en del tror eller att jag på något sätt missunnar min hund mat.
Detta lär jag mina hundar av en anledning. Det underlättar nämligen både för min och deras skull om dom lärt sig vänta på ett varsegod av en enda enkel anledning.
Nämligen att om jag skulle tappa något när jag står och lagar mat, som tillexempel lök (som är farligt för hundar) kycklingben, chilifrukt eller något annat som jag absolut inte vill att dom får i sig, så vet dom att utan ett varsegod så äter man inte.
Jag slipper alltså kasta mig ner i panik för att ta bort det jag tappat och jag slipper 2 hundar som kastar sig över allt som hamnar på golvet.
Har jag däremot råkat tappa lite köttfärs eller något annat så kan dom få smaka, efter varsegod.


Hur lär man då hunden detta? Jag tar helt enkelt matskålen, ber Teo eller Yra att sätta sig, sätter ner matskålen och väntar tills hunden tittar på mig.
Om hunden försöker börja utan att titta på mig så säger jag helt enkelt nej, detta brukar resultera i att hunden tittar på mig och får då ett varsegod. Brukar inte ta många gånger för hunden att förstå detta.
Enklare så klart om man har en matglad hund hehe.
När hunden fattat vad man vill så kan man utöka tiden mellan att hunden tittar på dig och får varsegod.
Man kan även ta lite av maten, en köttbulle eller godis och lägga även utanför skålen och öva samma sak.

Detta har i alla fall för mig funkat superbra och man slipper få panik när man råkar tappa en vitlök eller annat på golvet.

Kommentarer
Postat av: Katarina, Nanna & Leia

Detta har jag också tränat in - av samma anledning som du. Väldigt användbart eftersom det också banar väg för varsågod i andra sammanhang.



Kul med dina Dagens tips!

2011-11-29 @ 20:20:07
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: jessica Samuelsson

Vad roligt med dagens tips, hoppas att jag kan lära mig något skojsigt som jag kan använda på mina bostongurkor:)

2011-11-30 @ 06:28:23
Postat av: Elin

Det har jag tränat med Liam sedan vi fick hem honom :)

Väldigt bra! :D

2011-11-30 @ 07:13:15
URL: http://minliam.blogg.se/
Postat av: Hannah

2011-11-30 @ 13:39:41
URL: http://l
Postat av: Hannah

Oj blev lite fel första gången haha. Det jag skulle skriva va i alla fall att vi gjorde det på Ludde med en korv och det va busenkelt för att han är så matglad haha och sen vi lärde honom det så har hans ättempo minskat betydligt, jättebra!

2011-11-30 @ 13:41:13
URL: http://littlebirdtoldme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0