Dagens tips (tricks)

Idag tänkte jag tipsa om ett trick man kan lära sin hund enbart för skoj,
 och om man vill ge dom lite hjärngympa förstås.

Detta tricket kallar jag för att hunden "viskar" eller berättar en "hemlis".

Det går till så att man sätter sig ner så att man hamnar på hundens nivå
 och tar en godis som man visar hunden att man har i handen.

Sedan kupar man handen intill örat, fortfarande med godisen i handen.
Hunden kommer då automatiskt komma dit med nosen för att kunna komma åt godisen.
 När hunden gör detta, så belönar man.

Jag har tvingat Gusten att agera modell så att jag skulle kunna ta kort,
mycket enklare att förklara om man har bilder också!


Kupa handen ( Teo kör vi numera utan godis i handen eftersom han fattat vad han ska göra)


Och hunden "viskar"

När hunden sedan förstått vad den ska göra så kan man lägga till ett ord på det hela.
"Ska vi viska?" eller "hemlis" eller liknande.
Då tar man också bort godisen och ger den till hunden
som belöning efter att den "viskat" istället.

Funkar superbra att öva in detta med klicker också.

Kan passa bra som skoj träning när det är dåligt väder ute!


Kommentarer
Postat av: Gizmo

DET var en kul variat.. TROR nog jag kommer klara den galant för jag har en riktig nojja när det gäller öron..hehe.

2011-12-03 @ 15:57:42
URL: http://gizmopojken.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kul trix :) det kommer vi testa här hemma

2011-12-04 @ 00:20:49
Postat av: De tre marodörerna

Vad roligt! Jag tror att vi kommer prova på det där tricket! Jättegulligt ju!

2011-12-05 @ 10:35:27
URL: http://elvisochpresley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0