Dagens tips

Att aktivera sin valp och hund är ju något alla vill. Man sätter ofta upp stora mål på vad man ska göra med den nya valpen och vill gärna börja så snabbt som möjligt, så klart!

Glöm bara inte bort att också lära hunden att ha tråkigt. Ja, ni hörde rätt. För mig är det super viktigt att ha en hund som är bra passivitetstränad för att hunden ska funka i vardagen.
En del hundar behöver träna mer på att "ha tråkigt" än vad andra behöver. Detta lär man antagligen märka ganska snabbt när man får hem sin valp. Antingen har man en valp som går väldigt lätt upp i varv eller så har man en som inte gör det.

Varför jag tränar detta massor är för att jag vill ha en hund som man kan ha med överallt där man önskar / får och att min hund kan slappna av vart vi än är, trots mycket folk. Nu menar jag ju dock realitstiska saker och inte att man ska kunna stå brevid ett skjutfält utan att hunden rör en min så klart.

Jag brukar öva detta genom att typ gå och sätta mig utanför till exempel ett köpcentrum på en bänk med hunden och bara sitta där och glo. Vi gör absolut ingenting.
Om hunden gnäller och far runt så gör jag absolut ingenting.
Vissa hundar är mer envisa än andra men till sist så kommer hunden förstå att roligare än så här blir det helt enkelt inte och lägger sig oftast ner för att slappa.
Likadant inomhus, jag plockar undan alla leksaker och saker som kan ge upphov till aktivitet ( givetvis har hunden fått utlopp för sin energi under dagen i övrigt) och sitter och pysslar med mitt. Hunden kommer då inse att man inte behöver springa runt som en tokstolle inne utan att man får helt enkelt gå och lägga sig tills det händer något.

Som sagt så varierar behovet av denna träning från individ till individ, precis som med all träning.

Övar man det här tillräckligt mycket på olika platser i olika sammanhang så får man oftast till slut en hund som tar det mesta med ro, som kan åka tåg utan att sitta och gnälla hela resan eller sitta med matte på en bänk inne i stan utan att flänga runt.

Sen hur nödvändig denna träning tycks vara är upp till var och en. Men som jag sagt innan vill jag kunna ha med mina hundar i princip alla situationer utan att dom flänger runt som 2 tokstollar.

Att ha tråkigt är minst lika viktigt som att ha roligt.


Kommentarer
Postat av: Gizmo

Jag är rätt duktig på det där passiva säger matte.

Jag får lite glädjefnatt när jag träffar andra hundar men det går numera över ganska snabbt. Ute på en bänk i centrum sitter jag och kollar läget, eller så lägger jag mig vid hennes fötter.

LITE svårt om andra hundar, som jag känner igen, går förbi men oftast går det bra..

2011-12-08 @ 22:43:38
URL: http://gizmopojken.blogg.se/
Postat av: Pierina, Cilla & Enzo

Så sant som det var sagt :D

2011-12-10 @ 12:02:16
URL: http://mixtomax.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0