Hur lär jag in apporten? - del 2

Sådär, nu ska jag försöka få ihop en del 2 om apporten.
För att få hunden att hålla kvar apportbocken i munnen en längre stund så höll jag på med lite olika varianter som jag inte tyckte var bra, eller som inte passade oss helt enkelt. Fick ett tips av Erica gällande den biten, vi testade det och det funkade super för oss!
 
Så vi har lärt in det så här - När Teo tar apportbocken i munnen så håller jag upp en leksak framför honom (han älskar leksaker) och säger "håll kvar". Håller man inte kvar så blir det ingen leksak. I början räcker det att han håller den bara i någon sekund och sedan säger jag "loss" och då kastar jag leksaken åt honom som belöning. Sedan utökar jag helt enkelt tiden allt eftersom att han fattar grejen. Nästa grej jag gör är att få honom att hålla i den ordentligt och inte spotta ut den så fort mina händer kommer i närheten av apportbocken.
Många hundar tar annars och släpper apportbocken så fort händerna kommer nära den när dom har den i munnen, det är ju inte meningen. Så jag övar helt enkelt på att ta händerna runt apportbocken när han sitter och håller den och petar på apportbocken, fortfarande med leksaken framför honom. Släpper han den utan att jag sagt loss så blir det ingen leksak.
 
Nästa steg är att apportera den, alltså hämta den när jag kastat i väg den. I början här så har jag inga krav på att han ska sitta och vänta vid mig utan jag kastar i väg den och ger kommandot. Förhoppningsvis har då hunden lärt sig att apport = greppa apportbocken. När hunden springer till apportbocken och greppar den i munnen så beröm massor! Sedan kallar jag in hunden och berömmer under tiden med "bra" "ja ta den då!" och är allmänt rolig så att hunden vill komma tillbaka med den till mig. Sedan visar jag återigen leksaken och säger "håll kvar" när han kommit tillbaka med apporten för att sen ge kommandot "loss" , först då kommer leksaken flygandes. Ibland kastar jag apportbocken långt, ibland bara en bit framför och ibland lägger jag den bara precis framför oss så man varierar lite.
 
De andra jag gjort sen är finslipning, inte alla som vill ha det som på tävling eller ha de ambitionerna.
Jag har i alla fall börjat pilla med att han ska sitta kvar och vänta på kommandot fast jag kastat apporten samt att han ska komma tillbaka och sätta sig i fotposition när han hämtat den. Mer om det kan jag ta om någon är intresserad av detta, då får ni hojta till!
 
Detta är i alla fall hur jag gjort, finns 1000 olika sätt. Bara säg till om jag förklarat dåligt, om ni undrar något eller vill veta mer!
 
"Håll kvar!"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0