Svaren från frågestunden

Här kommer svaren på frågorna som trillade in under frågestunden. Jättekul att ni frågar så mycket!


Jenny -  Hur gör du för att ta så fina och rättvisa bilder på din och andras fyrbenta?


Svar: Först och främst, TACK! Jättekul att du tycker det! Jag har alltid haft 2 stora intressen och det har varit djur (främst hundar) och foto.
Jag är helt självlärd så det är jättekul att folk tycker jag är duktig! Ett tips jag brukar ge är att fota från en bra nivå. Alltså om hunden t.ex. sitter ner så sätter jag mig hellre på huk eller lägger mig ner för att få en bra vinkel istället för att fota rakt uppifrån. Blir sällan bra när man fotar rakt upp och ner.
Vill man ha bra bilder så får man vänja sig vid att kräla på marken eller fota i konstiga, inte alltid så bekväma ställningar hehe.


Jobus - Det har inom Chihuahuavärlden kommit upp frågor om hur man som uppfödare kan göra sig av med en hund som man haft i flera år, bara för att hunden är klar i avel.
Uppfödarna har i detta fall svarat att det är "osjälviskt" av dem att sälja hundarna, för att hundarna får bättre hem då (??), och pratat om att det är "business" och därför måste de göra detta för att kunna fortsätta "värna om rasen".
Du brukar ofta ha väldigt bra åsikter inom hundvärlden, därför undrar jag om du tycker det är ok att uppfödare klassar avel som business?

Svar: Hmm, jag tycker både ja & nej. Alla uppfödare ser sina hundar på olika sätt och en del ser bara pengar, tyvärr. Men hur eller hur så kan du som uppfödare (vilket säkert alla förstår) inte behålla alla valpar hemma.
Att sälja/omplacera en tik/hane som är färdig i avel tycker jag är helt OK om hunden är stabil, dock skulle jag i sådana fall placera hunden till någon jag känner.
Är en svår fråga egentligen men grejen är den att när man är uppfödare så tar man främst kullar (i alla fall de seriösa) för att man tror på kombinationen och att den kan bli liiiite bättre än föräldradjuren samt att man vill behålla något själv.
Om jag nu då som har en hane, en tik och ska ha en till tik har bestämt att jag ska ha t.ex. max 3 hundar hemma då blir det jäkligt svårt för mig att komma någonstans i avlen om jag behåller alla hemma.
Nu kommer jag ju sätta ut hundar på foder ur de kullar man då lär ha i framtiden (som typ alla uppfödare gör) just för att man själv inte kan ha alla hundar hemma. Men du får inte ÄGA hur många som helst vilket en uppfödare gör med foderhundar. Så för att inte hela avlen ska stanna upp i flera år bara för att man inte har plats/får äga fler än vad man har så får man omplacera någon som antigen är klar eller som kanske inte riktigt passar in i ens avelsprogram.
Detta betyder ju självklart inte att man ser hunden som "oanvändbar och utan värde" bara för detta. De flesta hundar kommer även alltid få förbli hemma även när de är "klara" eftersom att man självklart inte omplacerar om man inte måste.

Krångligt men hoppas det gav svar!

Erika -   Hur långt går du med en 4 månaders valp? Eller tar du inga promenader överhuvudtaget mer än att gå ut för att kissa/bajsa?

Svar: Jag tar promenader med mina 4 månaders! Inga mil så klart men mindre rundor i valpens takt.
Valpen behöver ju miljötränas och se världen vid denna ålder så kortare promenader går jag alltid med mina.
En 20 minuter har inte varit några problem för mina så länge man går i valpens takt och lyssnar på valpen när den är trött. Alla individer blir orkar olika mycket.

Erika -  När du tränar rumsrenhet berömmer du dina valpar då när de gör ifrån sig ute eller gör du ingen grej av det alls?

Svar: Jag berömmer alltid, massor! Men gör absolut ingen grej av det om det händer en olycka inomhus.


Jenny - Vet inte om du har skrivit de någon annanstans, men tänkte fråga hur kommer de sig att du inte ska använda Teo i aveln?  Vet dock inte heller om du har skrivit det tidigare men hur det kom sig att du har den rasen du har? (:

Svar: Teos pappa har epilepsi (vilket Teo inte har) men det svåra är att veta om det är ärfligt, alltså att Teo eventuellt kan bära på gener för sjudomen. Där av kommer han inte få gå i avel.
Väldigt tråkigt då han är helt frisk med godkända resultat på alla hälsotester, bäckenröntgad, supertrevligt temperament samt är rätt snygg.

Varför jag valde bostons? För att dom är bäst! Haha. Nä men jag har alltid älskat alla "bullar", doggar och "grishundar" som t.ex. bullmastiff, amstaff, bullterrier, bulldog, boxer, douge de bordeaux osv.
Föredrar även en hel del andra raser också men det är något med doggar och plattnosar hehe.
Ville ha en hund som passade storleksmässigt, enkel att ta med då man inte bodde så stort, ingen egen bil osv.
Jag vill ha en hund som kunde slappa en dag eller 2 utan att äta upp min soffa men som också lika gärna kör fullt ös på träning och i skogen. Jag ville ha en hund att ställa ut, träna/tävla med och som hade ett temperament som passade mig. Jag ville inte ha en hund som hade väldigt lätt att ta till skall.
Utseendet spelade också en stor roll så klart.

Erika - Hur gör du vid hund- och människomöten? för att få en hund som inte drar i kopplet och vill fram och hälsa på allihopa?

Svar: Jag tycker du kan läsa dessa 2 inlägg och testa i några veckor. Hör gärna av dig om det inte funkar! Inläggen hittar du här och här.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0