Svar på frågor & hundgos

Har varit en sväng hos Linda och myst med Milhouse och Freja (Yeeeeey! Hundar!!), ätit pannkakor, suttit i solen, tjötat en massa och blivit omhändertagen. Mycket trevligt och välbehövligt! Något jag dock ska komma ihåg är att inte sitta med samma arm mot solen hela tiden...
 
Tänkte passa på att svara på frågorna som kommit in från igår! Har förutom dessa frågor fått en hel del önskemål om vad jag ska skriva om och jag ska absolut knåpa ihop lite saker om dessa önskemål!
 

Erika  - hur ofta avmaskar du dina hundar När de är valp och så?

Jag avmaskade mina när de var 12 veckor. Nu så avmaskar jag dom inte alls då man inte ska avmaska om man ser eller misstänker mask, eller om de ska åka till något land där det är avmaskningskrav!

 

Jobus - Hur många hundar tycker du att man maximalt/minst bör ha för att ha en balanserad flock?

Det beror helt på sortens hund man har, mentalitet på de hundar man har, utrymme, tid och pengar enligt min åsikt. I en del flockar funkar det bra med 7 - 8 st och i en del räcker det med 3. Jag själv skulle inte vilja ha mer än 4 hemma då jag jag anser att min tid inte räcker till fler på den nivån jag vill hålla på med mina hundar. Minst är 1 hund eftersom man är en flock tillsammans med sin hund :)

 

Jobus - I hur stor utstäckning planerar du att föda upp? :)
Jag planerar att föda upp när jag anser att det är en kombination som jag själv skulle vilja behålla ur eller anser gynnar rasen på något sätt. Blir i så kallad liten skala. Kommer bli att ha kullar när det passar tidsmässigt och när man anser att man har något bra att få fram ur kombinationen. Något år kanske det blir 2 kullar och något år ingen alls.

 

Jobus - Hur fungerar kejsarsnittsförsäkringen för Bostons? Vet att Chihuahuan blivit av med många kejsarsnitt hos många försäkringsföretag just för att snitt ökat. Du nämnde tidigare att det tyvärr är rätt så vanligt med snitt hos Bostons. Tar man bort sådana individer från aveln?

Endel försäkringsbolag har faktiskt börjat med att ta snitt på bostons om de har fött naturligt innan vilket jag tycker är bra! Alla kan råka ut för snitt någon gång, oavsett ras! Det är fortfarande ganska vanligt med snitt men jag tycker att de flesta uppfödare på bostons i Sverige har blivit mer medvetna om detta och försöker använda i förstahand självvalpande material. Vi kan dock inte utesluta alla bara för att de själva är framsnittade eller blivit snittade då vi är en sådan liten ras.

 

Jobus - Hur tänker du med rastyp gentemot hälsa? (Tänker att många uppfödare avlar på Chihuahuas med så stora, runda skallar- och så små korta nosar som möjligt, samt fyrkantiga kroppar och små individer bara för att det anses populärt på utställning, trots att dessa utseenden inte stödjer hälsan, snarare ökar risken för problem) Eller tycker du att rastypen hos Bostons är friskt, eller om det finns någonting man skulle kunna ändra för att underlätta för hälsan?

Som någon beskrev det " Den största skillnaden mellan prestations- och exteriörsavel är att i den senare försöker man i teorin beskriva hur en hund bäst ska vara uppbyggd för att fungera bra i praktiken och avlar efter det, medan i prestationsaveln utgår man från hur en hund faktiskt fungerar i arbete."

 

Själv så tycker jag att man ska sträva efter en boston (eller den ras man nu har) som är en indivd som både funkar mentalt samt ser ut som en individ enligt rasstandarden. Det kommer alltid finnas uppfödare tyvärr inom alla raser som avlar extremt åt bägge hållen. Är väl rasens helhet man fastnar för, både mentalt och exteriört?
 Så i min mening ska man tänka på båda delar, sen är det inte alltid det går att få en "perfekt" hund utseendemässigt som är "perfekt" prestationsmässigt men det är ju där avelsplanen kommer in i bilden ;)
 Jag tycker att boston är en ganska frisk ras, de man skulle kunna tänka på är att inte ha en del individer fullt så korta i länden (kejsarsnitt har en tendens att öka då) samt att tänka på knipta näsborrar hos en del individer.

 

Tusen tack för alla frågor och tips som sagt!

Här nedan kommer några instagrambilder på vackra Milhouse och Freja som jag fick gosa med idag då jag saknar mina korvar ♥

 

 

Kommentarer
Postat av: Jobus

Tack för svaren :D
Den där Boston (tiken?) ser ut som en blandning mellan Yra och Teo <.< Tänk att små detaljer kan få dem att se så olika ut :D
Ha det!

2012-06-28 @ 10:26:50
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0