Har ni egentid?

Något som jag försöker göra är att lägga minst 2 pass i veckan med "egentid" med mina hundar.
Enligt mig är det viktigt och inte minst absolut enklare när man ska öva in vissa saker.
Något som däremot förvånar mig är att många som jag brukar möta när jag är ute i skogen och promenerar eller tränar och som vet om att jag har både Teo & Yra blir så förvånade när jag bara har med mig en av dom.

" Men vart har du den lilla då?" "Drar dom så mycket så du bara kan gå med en i taget?"

När jag då förklarar att "den lilla" är hemma för att jag tränar med mina hundar en och en ibland blir dom väldigt förvånade.
Nu kanske det är enklare på grund av mitt jobb att lägga minst 2 pass i veckan på egentid med var och en än om man hade jobbat alla vardagar 07:00 - 16:00.

Så min fråga lyder så här - Ni som har flera hundar hur gör ni? Har ni egentid eller har ni dom alltid ihop?
Och om ni har egentid, hur ofta?



Kommentarer
Postat av: Malin

När dom var valpar gav jag dom rätt mycket egentid, tycker det är viktigt. Nu när dom är äldre blir det inte så ofta men det är för att´jag inte gillar att lämna den ena ensam. :)

2012-01-13 @ 21:56:28
URL: http://liivat.wordpress.com
Postat av: jessica

Du säger så kloka saker,har tänkt på samma sak nör jag vara jaft ena hunden med mig..Jag ger mina hundar så mkt egentid som jag hinner/orkar med..allt från olika träningsaktiviteter till egna mys tillfällen:-)

2012-01-13 @ 22:24:03
Postat av: Katarina, Nanna och Leia

Nej, jag gör inte det, fast jag borde nog.

2012-01-13 @ 22:30:48
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Emelie & Berit

Nu är det ju bara berit just nu men har ju varit två. Jag kan vara rätt dålig på det, lite för att JAG får lite separationsångest. Och jag hatar att lämna dom ensamma. Men vid träning blir det ju såklart iaf, mindre med promenader.

2012-01-14 @ 00:53:02
URL: http://www.prickig.se
Postat av: Mathilda

Det blir lätt så att jag tar med mig alla tre på promenader och liknande. Det blir enklast så ;)



Men jag försöker att tänka på det och lägger in t.ex. mys eller träningsstunder då dem bara är ensamma med mig.



Jag försöker även att ibland lämna en hund helt ensam hemma under en kort stund.



Jag tror det är viktigt för hundens självförtroende att den ska vara ensam utan sina hundkompisarna. Då dem i vanliga fall finner trygghet i varandra. Men dem måste ju kunna vara trygga i sig själv utan kompisarna :)

2012-01-14 @ 13:58:53
URL: http://mathildashundar.blogg.se/
Postat av: Gabbi & Edwin

Nu har jag lite "tur" som bara har en hund så har aldrig funderat så mycket över det. Men tycker det låter bra att man ger hundarna lite egentid, det stärker nog ens relation väldigt mycket :-)

2012-01-14 @ 15:32:22
URL: http://www.tigerbus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0