Hårdträning

Yra & jag har börjat med hårdträning här hemma, jajamen.
Nu är det dags att höja ribban lite gällande lydnaden nu när man snart är 1 år gammal.
Yra är lugnare i temperamentet än vad Teo är och jag har alltid tyckt att hon är "enklare" än vad Teo var i den åldern.
Teo ville man bokstavligt talat strypa ibland, men ack så bra han blev ändå!
Min farmor sa dock en smart grej,
" Du har nog omedvetet gått på henne hårdare från början med passiviteten då du nu är van vid Teo och hans energi."

Kan nog stämma det där faktiskt när man tänker efter, Teo var som en boxer på redbull när han var yngre och det är INTE trevligt i alla lägen.
En hund som kan slappna av är A och O för mig.
Det ska finnas energi där att jobba med men dom ska kunna hitta offknappen när det behövs.

Det där kan redan Yra, det har hon kunnat länge. Dock så ska vi som sagt köra lite hårdträning nu för att förbättra lydnaden med snabbare läggande och sättande bland annat (damen kan vara som en 85 årig slö get ibland när hon ska lägga sig) och lite andra småsaker. Korta pass några gånger om dagen. Kommer bli fint!




Kommentarer
Postat av: jessica

Är bara nyfiken, hur du lyckas du hitta deras offknappar? Min Ebba verkar sakna en offknapp när vi besöker min familj eller andra hon inte träffar på dagligen, annars är hon väldigt lugn hemma hos oss:)

Några träningstips skulle sitta fint:)

2012-01-29 @ 19:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0