Svar på frågorna!

Jo men en hel del frågor trillade in under frågestunden, vad kul! Måste säga tusen tack för alla fina kommentarer som trillat in på senare tid också. Det värmer ska ni veta!

Nu så kör vi svaren,

- Har du några boktips när det gäller hundböcker?

Jag tycker som jag skrivit innan att kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt är sjukt bra! Sen gillar jag även Alfasyndromet av Anders Hallgren och Lexikon i Hundspråk av Anders Hallgren är också superbra.
Hundskolans Barbro Börjesson har skrivit flera bra böcker som jag tycker är läsvärda.
Sen älskar jag böckerna om bullterriern Rosa skrivna av Barbro Lindgren!!
(om man får räkna söta barnböcker...hehe)


- Vad är dina hundars favorit när det gäller belöningsleksak?
Teo älskar leksaker av alla dess slag, gärna saker man kan ruska ordentligt! Bollar är en favorit med förstås!
Yra gillar leksaker man kan montera sönder och så älskar hon pinnar över allt annat.

- Vad finns det för olika belöningsmetoder som dina hundar gillar?
Dom gillar allra mest leksaker, godis och frihet utan inbördes ordning hehe.

- Tips på bra träningsgodis?
Allt som din hund gillar som är lättuggat och inte i för stora bitar skulle jag säga!

- Favorit sovplatser?
Där matte (och husse) är framför allt! Sängen, soffan, överallt där det är sol och i sina burar.

- Kan man få se lite bilder på hur ni har det hemma?
Jajamen, I will fix!

- Vill Teo & Yra gå en promenad med Berit när snön försvunnit?
Det kan du ge dig på Berit! En dalmatinerkompis är perfekt ju! I matchande färg och allt också hehe.

- Jag vet att Franska Bulldogs samt Engelska har problem med självvalpning. Hur pass är Bostonterrier? De ser ut att ha lite "friskare" kroppar. Finns det ev. andra problem som du anser att rasen har, och som skulle kunna ändras?

Bostonterriern har precis som frallorna och engelska bulldoggarna problem med självvalpning, tyvärr.
Tyvärr är det en hel del snitt.
Sen är många veterinärer "fega" och låter inte ens tikarna försöka själva och då får man ju verkligen aldrig reda på om dom kan föda själva eller inte!
Bostonterriern har tillsammans med frallorna och den skotska terriern ingått i en undersökning där man har röntgat bäckenet på en del tikar och hanar för att se om det finns något samband med bäckenets storlek och valpning.
Teo ingick bland annat i denna studie men vi har inte fått något klart resultat ännu.
Andra problem? Hmm.. man undersöker deras knän vid 1 års ålder för patella (knäskålen) precis som på de flesta småhundar, dock inget stort problem inom rasen. Sen ska alla hundar som används i avel ögonlysas varje år då boston har lätt att få katarakt (starr) men jag upplever att detta problem var större för några år sedan.
Annars tycker jag det är en ganska frisk ras!

- Jag undrar hur du gör när dina hundar träffar nya hundar? Och även om du ska åka hem till någon där det redan bor en hund hur du gör för att de på bästa sätt ska bli bekanta?

Jag går en promenad med mina hundaroch den andra hunden med ägarna först av allt när jag kommer dit.
Bara en vanlig promenad, dom ska inte hälsa eller lukta på varandra eller sådär. Då får dom chansen att "tagga ner" lite och hinner läsa av varandra en hel del på ett lugnt och sansat sätt. Även jag hinner läsa av den andra hunden om jag inte träffat den innan.
Sen går vi in och gör inte en så stor grej av det.
Om man vet att man har en hund som vaktar mat eller sådär så brukar jag plocka bort sådant som kan ge upphov till onödiga konflikter och slagsmål.

- För och nackdelar med Bostonterriern?

Alltså, det finns bara fördelar! Hahaha, nä skojar bara.
Beror på vad man ska ha den till och vad man tycker är en nackdel!
Fördelar jag tycker är i alla fall följande - stor hund och personlighet i litet behändigt format, vackert utseende, charmiga, massor av energi, älskar folk, sociala och lätt att ha med, arbetsvilliga, lättskött päls, har inte lätt för att skälla.
Nackdelar som jag kan tänka mig att folk tycker är - lite tunn päls så dom behöver kläder vid riktig kyla, envisa emellanåt, fiser en hel del, kan snarka en del utav dom, väldigt mycket energi som sagt, kan vara lite "buffliga".


-  Hur kom det sig att du skaffade boston terrier? Vilka andra raser stod högt på listan? Vad var det som avgjorde valet?

Jag är som sagt uppvuxen med newfoundlans och schäfer av brukstyp då min farmor och farfar innehar kennel.
Jag är också uppvuxen med drever då min mormor & morfar haft sådana.
Så jag är "van" vid blandade storlekar kan man säga, mamma och pappa har även förutom schäfer haft en rottisblandning när jag bodde hemma.

Jag har alltid älskat hundar som i en dels ögon räknas som "svåra och hårda" och alltid älskat plattnosar, "grishundar" och hundar med mycket hud och charm som t.ex. mastiff och cane corso.
Så först och främst skulle jag ha en med det utseendet men som passade mig och hur jag bodde.
Jag hade absolut inte plats med en mastiff så då strök jag hundar i den storleken hehe.
Sen kikade jag runt en del och kom fram till en fralla eller boston!
Började jobba på djursjukhuset i Kalmar där jag uppfattade boston som mer friska och med mer energi som passar mig samt att jag träffade en veterinär som jag jobbade ihop med som hade 3 bostons.
Då hade jag letat efter hund i ca 1 ½ år och när hon berättade att Teos uppfödare hade en kull på 6 veckor med en hanvalp kvar så föreslog hon att jag skulle åka dit och titta. Man kan inte bara titta, tro mig.
Ja, och så blev det Teo!

Andra raser jag fortfarande kan tänka mig är så klart en newfoundland igen, schäfer från min farmor och farfar, dogue de bordeaux, mastiff och boxer.

- Hur klarar Teo & Yra kylan?

Dom klarar den ganska bra bara dom har täcke på! Sen tycker dom ju inte att det är skönt för tassarna att vara ute när det är jättemycket minus men så är det ju med alla. Idag var det sol och 0 gradigt så då gick det bra att vara ute i flera timmar.
Annars gillar dom inte regn och blåst och så där men man får släpa med dom helt enkelt hehe.

Det var dom frågorna! Hoppas jag inte glömt någon, hojta till i sådana fall!
Fick även en fråga om jag kan jämföra frallan och boston lite, vad som skiljer och sådär. Absolut kan jag det.
Men kände att det blir ett eget inlägg så kika in imorgon!



Kommentarer
Postat av: Gizmo

Wow det var en informativ blogg idag...KUL.

Här har jag tagit det lite lugnt idag då dagen igår var fullrulle hela dagen..

2012-02-15 @ 22:08:55
URL: http://gizmopojken.blogg.se/
Postat av: Emelie & Berit

Härligt, då har vi något att se fram emot i vår! Ser fram emot bilderna med, alltid kul att se hur folk bor! :)

2012-02-16 @ 00:15:34
URL: http://www.prickig.se
Postat av: Fanny

jättekul att läsa dina svar, speciellt på min fråga ;)

2012-02-16 @ 10:21:33
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Jobus

Trevliga svar på fårgorna :D Jag måste säga att jag verkligen respekterar dig och din kunskap inom hundvärlden! Det finns tyvärr många hundägare och hundälskare som inte har riktig koll på hur de fungerar, så det är bra med en sådan informativ blogg :D kul, och fina bilder på korvarna! :)

2012-02-16 @ 12:30:58
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Ankilika

Nääämen, är det prutthundar? Nä det går ju inte!

2012-02-16 @ 13:31:47
URL: http://ankilika.blogg.se/
Postat av: Sofia

Vilka fina bilder. Ser faktiskt ut lite som en boxer i miniformat.

Har funderat på om det inte skulle kunna finnas en boston i min framtid och när jag ser alla fina bilderna på dina så känns det mycket möjligt...

2012-02-17 @ 21:46:05
URL: http://www.sofiasklickerhundar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0