Hane eller tik?

Hejsan! Hoppas ni haft en fin fredagskväll! Här hemma har vi lagat mat och bara tagit det lugnt framför tvn, äntligen är del 1 på min kurs klar!

Kom på att jag fått en fråga som jag varit lite seg att svara på (levt i skolböckernas värld) hehe. Frågan gällde om jag upplever det vara en stor skillnad på hane och tik och om jag har någon tidigare erfarenhet. Om någon utav dom är mer lättlärda, mjukare osv.

Teo är min första bostonterrier men när det gäller andra raser har jag haft både hane och tik.
Jag har aldrig upplevt någon stor skillnad på hanarna och tikarna. Hanarna kan eventuellt muppa sig mer mot andra hanar när dom är i en viss ålder (vilket är helt normalt med alla hormoner och allt) men det händer det även att visa tikar gör.
Jag upplever inte att något utav Yra & Teo är mer lättlärd än den andra. Dom är olika som individer och behövs motiveras på helt olika sätt under t.ex. ett lydnadspass men så är det med de flesta hundar oavsett kön och ras.
Yra "tar åt sig mer" när man ryar tag i henne, det behövs inte lika mycket för att hon ska lyssna ibland. Detta tror jag dock beror mer på att det är min andra hund vilket gör att jag har lärt mig att göra/inte göra vissa saker sedan innan med hjälp av Teo. Tror inte att det beror på att hon är tik, energimässigt tycker jag att bägge är lika.

Utseendemässigt är det där dom skiljer sig mest åt som ni säkert förstår. Hanarna är grövre inom bostonterrier och oftast lite tyngre, precis som inom många raser.

Jag tycker att man inte ska tänka så mycket att dom skiljer sig en massa åt för det tycker jag inte att dom gör, i alla fall inte bostons utan mer gå på vad som passar en själv bäst.
Hane eller tik kan ju vara praktiskt av andra skäl! Löp, tänkt avel, utseendemässigt eller annat.

Hoppas detta gav svar på frågan!



En 5 månader gammal storkorv sovandes i solen på min kontorsstol.


Kommentarer
Postat av: Jobus

Personligen har jag alltid föredragit handjur framför hondjur :) Jag vet inte varför... men det känns som om handjur generellt är mer fart och liv på. Ibland blir det dock för mycket testosteron, så jag behöver mitt hondjur också ;)

Men jag tror också på att det varierar mellan individer. Min tik är ordentligt seg, slö och undergiven, medan min mammas tik är full fart på, där hennes hane istället är seg :P

Det är helt enkelt vad man föredrar som person :D vissa hanar, som du sa, ska ju mopsa upp sig. Sedan måste de ju markera mycket utomhus...

:D

2012-02-25 @ 08:20:08
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0