En fråga om underbett

Jag fick en fråga angående om någon av mina korvar har underbett och hur jag kommer resonera kring det när det gäller min avel i framtiden.
 
Teo har saxbett och Yra har underbett, båda betten är godkända inom rasen enligt rasstandarden. Underbetten får dock inte vara så pass stora att tänderna syns hela tiden, det vill säga att munnen inte går att stänga normalt eller att tungan hänger ute.
 
När det gäller hur jag kommer resonera kring detta så kommer jag använda hundar av bägge bettsorterna i min avel. Dock får man helt enkelt kika på utställningsresultat och liknande för att se om det finns någona anmärkning gällande bett. Sedan så tycker jag också att det är väldigt dumt att para en hund som har "lite mer underbett" med en annan hund som har underbett, då är det istället bättre att para med en som har saxbett och samtidigt inte glömma att kika bakåt i leden. Tandhälsan är inget problem hos bostons men jag tycker samtidigt att man bara för det inte ska kika på de bitarna, bra tänder är viktigt!
 

Kommentarer
Postat av: Helena Olausson

Kloka ord om tänder och tandhälsa! Tycker också som du att det är viktiga bitar och viktigt att jobba med!
/ Helena :-)

2012-08-06 @ 21:42:41
Postat av: Ankilika

Tack för svar :) Brukar man kunna se på valparna hur deras bett kommer bli?

2012-08-07 @ 08:10:50
URL: http://ankilika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0