För ett år sedan

Så nu har det gått precis lite mer än ett år sedan Teo råkade ut
för hundattacken som nästan kostade honom hans liv.
Som tur var är jag utbildad och kan hjärt & lungräddning eftersom jag är djursjukvårdare,
 om Gusten varit ute med honom hade Teo inte levt idag.
Hemska tanke, mitt lilla hjärta.

Trots polisanmälning och andra saker så har ägarna fortfarande hunden lös samt polisanmälan lades ner.


En av skadorna Teo fick vid hundattacken


Blödningar i ögonen efter att han blivit hängd i kopplet och slutat andas


Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att detta händer massor
med hundägare i princip varje dag.
Oavsett ras så SKA hunden hållas kopplad om den inte kommer på inkallning,
oavsett ras så SKA man fråga innan man släpper fram sin hund till en annan.
Och man SKA inte gå med en hund som man inte klarar av att kontrollera.
Oavsett ras.

Folk som inte respekterar att jag säger nej till frågan "får dom hälsa?",
 och rent av blir sura och störta över att dom får ett nej är bland det värsta jag vet.
Mina hundar har sina vänner, dom funkar kanon med andra hundar
och är hur snälla som helst. Men dom behöver inte hälsa på alla andra av flera olika anledningar.

Dels så litar inte jag på folk jag inte känner eller inte träffat några gånger.
 Alla säger oftast att dera hund är jättesnääääll men det är inte det som det handlar om.
Jag vill själv läsa av hunden eller försöka få en koll på hur mycket koll på sin hund den andra ägaren har.
Det får jag inte genom att mötas på cykelvägen i 3 minuter.

Hälsar du på alla du möter på stan? Nä trodde inte det heller.
 Vad får mina hundar ut av att nosa på din hund i 3 minuter när vi aldrig kommer ses igen?
Dom lär ju knappast byta adress och bli brevvänner liksom.

Hundägaren som i sin tur blir bestört över att hans / hennes hund inte får hälsa på min borde ju i sin tur tänka efter.
Vad vet han om min hund?
 Känns som för att en del existerar inte tanken på vad som kan hända med deras hund,
för deras är ju snäll! Ja men min då?! Min kanske inte är så jäkla snäll.
 Vad vet dom om det?

Jag kanske har en löptik? Tränar hundmöten? Min hund kanske har rävskabb eller noskvalster?
 Är halt och inte ska tjoa runt med andra hundar eller något annat.
 Dock så verkar det dock inte ens existera i en del hundägares tankebanor.

Om du inte är rädd om den andra hunden så var rädd om din, jag är i alla fall rädd om mina.


Teo med sin söta kompis draxen Loffe


Kommentarer
Postat av: Elin & grabbarna

Tack! :)

Jättefin blogg du har. Tankvärt inlägg om hundmöten, tyvärr tänker inte alla steget längre. Jätteotäckt med det som hänt din Teo, tur att han klarade sig så bra ändå!

2011-10-19 @ 00:00:50
URL: http://colliegrabbarna.n.nu
Postat av: maja o zoro

hatar när folk släpper fram sin hund fast man sagt nej på frågan : får de hälsa.. sjukt störande. men mest av allt hatar jag "lagen" : om du har din hund kopplad och det springer fram en aggressiv lös hund (som inte biter) och din hund biter den hunden så är det fortfarande din hund (som är kopplad och som inte sprang fram) som är "the bad guy"

2011-10-19 @ 08:28:58
URL: http://majazoro.blogg.se/
Postat av: maja o zoro

ps. tycker du ska gå fram till ägarens om har sin hund lös och säga till honom. Eller verkar det som om han/hon fått ordning på inkallningarna?



KRAM

2011-10-19 @ 08:31:09
URL: http://majazoro.blogg.se/
Postat av: Hannah

Det är som när vi försöker lära Ludde att vara en trevlig liten hund när vi möter någon annan, du har ju sett hur han gör haha, och dom som vi möter typ drar sin hund fram till honom utan att fråga mig eller Alex. Hehe han som bor på er gata med den lilla dammtrasan blev skitsur när jag sa nej till att dammtrasan och Ludde skulle hälsa :)

2011-10-19 @ 12:22:46
URL: http://littlebirdtoldme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0