Dagens tips!

En grej som jag lärt mina hundar är att när jag håller upp höger hand framför dom så ska dom toucha den med nosen. Dom ska liksom sätta nosen mitt i handflatan.

Varför har jag lärt dom det då? Är det nödvändigt?
Nä, nödvändigt är det väl inte, eller inte livsnödvändigt i alla fall.
Förutom att det ger hundarna hjärngympa så kan man även ha nytta av det i vardagen.
Har man lärt hunden att den ska sätta nosen i handen, oavsett vart jag för handen så kan jag enkelt ropa in min hund om jag har min hund lös och visa in den till sidan eller vart jag nu vill ha hunden.

Då för jag helt enkelt handen dit jag vill ha hunden och om hunden lärt sig att sätta nosen i handflatan så kommer den gå efter för att kunna sätta nosen i handflatan.

Hur lär man då hunden detta? Är bara att sätta sig ner helt enkelt. Ha en godis i ena handen och hålla upp den hand man vill lära hunden att tocuha med nosen framför hunden.
Hunden ska själv få komma på vad jag vill att den ska göra, jag trycker alltså inte handen fram i nosen på hunden om den inte fattar med en gång. Den får tänka lite själv.
 
När hunden fattat vad man ber den att göra kan man testa att flytta handen till olika ställen och inte alltid ha handen precis rakt fram. Då lär sig hunden att oavsett vart så ska man toucha till handen med nosen när matte eller husse sätter fram den.

Hoppas ni tyckte det var lite smart i alla fall!


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag tyckte att det var smart. Kanske något att lära Siv. Scoody är lite mer svårövertalad.

2011-12-06 @ 20:52:38
URL: http://livetlandet.blogg.se/
Postat av: Mimmi&Benjy&Urax

sv: vad roligt! Men då kanske vi ses där då=)

Kul att läsa din lista också. Intressant å se hur andra tänker.



tricket du nämner i inlägget är också väldigt smart!

2011-12-06 @ 22:52:11
URL: http://laekenois.wordpress.com
Postat av: Katarina, Nanna & Leia

Det är riktigt användbart!

2011-12-07 @ 07:34:58
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Anna

Kul grej! Måste jag testa:)

2011-12-07 @ 09:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0