En fråga till er med icke avelshundar

Ja, som rubriken lyder så har jag en fråga till er som har hundar som inte är tänkta att gå i avel och den lyder så här - Gör ni hälsotesterna på hunden ändå eller hoppar ni över det eftersom den inte ska gå i avel?
 
Är lite intressant tycker jag det där hur en del resonerar kring hälsotesterna. Lillkorven ska ögonlysas imorgon inför kommande parning men även om hon inte skulle paras hade jag gjort hälsotesterna som "krävs" för rasen.
Jag resonerar som så att det är fasiken inte så mycket pengar man lägger på hälsotesterna om man jämför med allt annat man lägger pengar på gällande hunderiet samt att det är schysst att göra både mot uppfödaren, mot rasens utveckling och hälsa samt att jag själv får veta att min hund är frisk.
Stora korven är både patellaundersökt och ögonlyst trots att det inte är tänkt att herrn ska gå i avel.
Hans hälsotester gjorde jag när han fyllde 1 år. Jag har även tänkt göra en ögonlysning på honom igen nästa år när han fyller 5 år för att se statusen på ögonen även då eftersom att katarakt och andra former av starr och ögonproblem förr varit vanligt på rasen.
 
Så resonerar alltså jag, medan andra resonerar annorlunda & därför tycker jag det vore intressant att se hur ni andra tänker gällande detta. Så tyck till nu!
 
 

Kommentarer
Postat av: jessica

Roligt att du vill veta mer om hur andra tycker och tänker! Som sagt har ju två bostons som inte kommer avlas på, av många olika anledningar men säger så här.. Ju mer kunskap jag skaffar mig om rasen och om själva hundlivet(Då de är mina första hundar) desto mer vill jag deras bästa, såå har jag gjort både patella och ögonlysning på både mina hundar...Tycker de är både viktigt för själva rasen samt att ha koll på ens hund hälsa....

2012-09-09 @ 20:01:14
Postat av: Fanny

Melker (som inte ska gå i avel) är undersökt för patella, men resultatet är inte registrerat på skk. för mops finns inga (!!!!!) krav, eller ens rekommendationer för aveldjuren men fler och fler början iallafall kolla patella. med framtida hundar kommer jag göra fler undersökningar, även om de inte kommer avlas på!

2012-09-09 @ 20:21:19
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Linn

Jag kan bara hålla med. Vita ska röntgas och mentalbeskrivas precis som alla andra avelsbara boxrar :). Tycker det är viktigt och intressant både för mig och för rasen.

2012-09-09 @ 20:48:22
URL: http://linnleidero.wordpress.com
Postat av: Pia

Tuffsen ska både höftröntgas och ögonlysas, uppfödaren rabblade upp en massa saker hon ville att jag sku delta i med hunden å första gångs hundägare som jag e så ifrågasatte jag inget. Tänkte att hon vet säkert vad som e bra för hunden :)

Hade ingen berättat nåt för mig så tror jag knappast att jag sku ha röntga eller ögonlyst eftersom jag inte hade hört talas om nåt sånt.

Så ja, jag tycker det e viktigt med "hälsokontroll" för hunden och det hjälper juh oxå uppfödaren för kommande valpkullar. Åtminstone jag vill ha en frisk hund från bra föräldrar som ligger så nära rasstandarden som möjligt (nu tänker jag främst på arbetsegenskaperna).

2012-09-09 @ 21:25:13
URL: http://pia84.blogg.se
Postat av: Ankilika

SJÄLVKLART!! Kalle har gjort röntgen, ögonlysn. och jag for till och med 72 mil enkelväg för att han skulle få göra MH med resten av kullen. Skulle aldrig någonsin få för mig att inte göra sådant bara för att han inte ska avlas på. Det är ju en säkerhet för mig att kolla så allting står rätt till med honom.

2012-09-09 @ 21:41:23
URL: http://ankilika.blogg.se
Postat av: Bea

Ville är min första egna hund och innan jag skaffade honom hade jag inte en tanke på att röntga och kolla ögon. Men jag hade tur och hittade en bra uppfödare som hade det som krav, och det är jag glad för!

Jag tycker det är viktigt att göra de, för precis som du skrev så är det inte bara för uppfödarens skull, utan även för mig och rasens utveckling.

2012-09-09 @ 22:05:57
URL: http://smallshadow.blogg.se/
Postat av: emelie

berit är höft och armbågsröntgad och mh-testad. inget krav från någon utan vi har gjort för vår egen skulle och för om någon avlar på samma linjer. esther kommer patella kollas framöver när hon är något äldre och det finns någon krona över. även där för att jag själv vill ha lite koll på läget. :)

2012-09-09 @ 22:58:01
URL: http://www.prickig.se
Postat av: Gizmo

Fralla skulle det naturligtvis stå.. Ibland vimsar matte till det ;-)

2012-09-09 @ 23:53:29
URL: http://gizmopojken.blogg.se
Postat av: [Anna] Bilbo - Gimli - Zeke

Jag hälsotestar mina vid ålder, HD och ögonlysning men blir även armbågar på de två som är otestade eftersom jag har tänkt köra agility med dem :)
Även Dante & Teddy blir kollade.
Jag/Vi tycker att det är dåligt av de som använder sina hundar i avel som bara kollar vid parning ochinte annars.

2012-09-10 @ 06:10:19
URL: http://svanstippen.blogspot.com
Postat av: Jobus

Konstigt det där egentligen... När första rashunden (Chihuahua) kom till familjen så var Patella den "stora" undersökningen som man oroade sig för ända fram till 1 årsdagen. Jag har tagit det för givet att kolla upp patella på alla Chihuahuas, eftersom det är väldigt vanligt. Men det är den enda obligatoriska undersökningen om man ska avla. Men sedan finns det flertal undersökningar ex. Ögonlysning, vattenskalle och hjärta som är viktiga hälsokollar. Och någonting jag gärna vill kolla upp hos mina, för att jag ska känna mig tryggare i att veta att de är friska/sjuka.

Men, vet att många som bara köper Chihuahua som sällskap, inte kollar upp ens patella. Likaså när familjen köpte blandras för 8 år sedan så tänkte vi aldrig på hälsokoller. Nu vet vi att han har artros, men borde även ögonlysas.

Tror kunskap om hur viktigt hälsokontroller är måste spridas till alla köpare, varesej man ska avla eller ej. Det är viktigt att veta ungefär hur pass sund hunden är, så att man kan anpassa livet så att man kan underlätta för ev. sjukdomar. :/ Bättre att upptäcka det tidigt, än för sent.

2012-09-10 @ 10:13:54
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Filippa & Ester

Vi har röntgat Ester och genomgått både MH och MT, så jag tycker man skall röntga (vad det nu gäller hos olika raser, hos boxrar är det både höfter och knän som skall röntgas) samt göra minst MH (eller BPH). Jag tänker främst på rasens bästa, att rasklubben får in respons för sin ras' utveckling. Förut var icke-UA knän ett problem hos boxrar, men med hjälp av röntgen har siffran sjunkit rejält och nu är det mer än 95% med UA knän. Man hjälper ju rasen på detta sätt.

2012-09-10 @ 12:53:02
URL: http://sweetester.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0