"Bruksmeriter har man ju jobbat sig till"

"Det är ju roligare med bruksmeriter än utställningstitlar på sin hund,  bruksmeriterna har man ju jobbat sig till."

Den kommentaren hörde jag när vi satt och fikade i helgen på kursen. Alltså ursäkta men vad gör en bruksmerit bättre än en utställningsmerit?

Jag tror att folk inser helt enkelt inte hur rent ut sagt jävla mycket jobb man lägger ner om man håller på med utställning. Det är minsann inte att bara koppla på hunden i ett snöre och sedan gå vänstervarv.
Det tränas ofta och mycket och det är framför allt massor med träning och teknik för mig som handler.
Bara för att jag ställt en bostonterrier så betyder inte det att jag vet exakt hur jag ska ställa en annan boston, eller schäfer för den delen. Alla hundar inom rasen ser ut olika anatomiskt och ska därför ställas på olika sätt och med olika tekniker för att visas på bästa sätt. Det är otroligt mycket jobb, men skoj är det!

Jag älskar utställning, jag älskar lydnad, rally, spår och det mesta annat. Men vad säger att min spårtitel är mer värd en en titel som t.ex. Svensk utställningschampion?

Varför ska det alltid klanka ner på de som ställer sina hundar och även tvärtom? Varför måste det vara antingen eller?

Strävar man inte efter att ha en hund som ser ut som den ska ( det är väl delvis på grund av utseendet man väljer en ras) OCH funkar att jobba med? Hunden ska väl funka i bägge delarna? Kan inte jag vara både bruksmänniska och utställningsnörd?

Jag åker i alla fall till brukshundsklubben  med mina med stickade tröjor på dom, rosa kläder på mig och trots att jag är en sådan utställningsnörd så spöar vi skiten ur många.

Mina hundar ska se ut som en bostonterrier och gå att jobba med.
Det är i alla fall det jag vill uppnå med min framtida avel.



Kommentarer
Postat av: Jobus

Jag håller med dig..! Utställning både kostar och tar mycket jobb och tålamod. Ska man avla så tycker jag att man definitivt ska ställa ut sina hundar. Att en hund är tränad till en sak, kompenserar inte för det den är född som.

Sv: Jag blir absolut tokig på människor som ska röra mina hundar utan att fråga :P Jag är bara inte tuff nog att säga ifrån (som min hund är lol..). Många Chihauhuaägare säger att vissa främmande människor bara plockar upp deras hundar, och sedan blir arga på ägarna för att hunden gör anfall.

Det är mycket man stör sig på som hundägare ^^; önskar människor kunde respektera.

Ha det!

2012-05-06 @ 17:11:36
URL: http://diddisdagbok.blogg.se/
Postat av: Ankilika

Som jag ser det (som vill tävla högt) så visar bruksmeriter att det är en bra hund mentalt med fin arbetsförmåga medan utställningsmerit visar att hunden är snygg. självklart behövs BÅDA. Ska jag vara ärlig så har jag inte tyckt särskilt mycket om utställning, men nu efter att jag ställde första gången i vintras så upptäckte jag att det ju faktiskt är riktigt kul. Sen att jag inte ens vet hur jag ställer Kalle snyggt och ändå fick "välvisad" på kritiken är ju en annan sak, haha. Men sen tror jag att man tycker det är bra mycket roligare om man själv är duktig samt har en snygg hund så att man faktiskt är med och "tävlar". Kalle är ju så slank så vi har ju inte en chans mot de andra.

2012-05-06 @ 17:22:51
URL: http://ankilika.blogg.se/
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Fy fan det är så tråkigt med sånt där. Personligen så känner jag att det är så därmed mycket inom hundvärlden. Alla är helt övertygade om att faktisgt de håller på med det som är svårast att klara av och det som är de bästa meriterna att ha på hunden.



Jag känner ofta så med rallylydnaden kontra lydnaden. Man får ofta höra att rallylydnad behöver man inte träna(jasså?). Att rally är en flumsport för tanter osv osv osv. Ibland blir jag så trött och ledsen att höra såna där kommentarer.



Jag måste gång på gång säga till folk som frågar, undrar och kommenterar, att vi håller på emd det för att vi tycker det är roligt. Jag ger väl fan i vilket som anses som finare än det andra. Man tränar ju för attha kul tillsammans och utföra en aktivtet tillsammans.



Och du, jag VET verkligen att utställningen kräver sin träning och en duktig handler.



Personligen så känner jag väl att jag inte är så inspererad att träna det då jag inte har tillräckligt snygg hund för att kunna "tävla" mot alla de andra snygga vovvarna. Så jag har mina handlers som ska få ställa henne istälet ;)

2012-05-11 @ 21:03:38
URL: http://goldendays.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0