Sluta lek hjälte

Om någon råkar ha en hund som på något sätt att sjuk och sedan berättar detta för någon så brukar man ibland få höra "Ja, men så är det ju med uppfödare. Bara pengar vettu!" Detta gör mig så in i helvetes förbannad uppriktigt sagt.

Ja det finns uppfödare i alla raser som inte är seriösa. Ja det finns uppfödare som ser mellan fingrarna och avlar på sjuka djur, ja det finns uppfödare som bara tänker pengar och ja, det finns uppfödare som inte bryr sig så mycket helt enkelt.
Men detta är den lilla delen.

Alla uppfödare, hur noggranna dom är må vara, hur noga dom följer alla hälsotester, regler och lagar så kommer dom få en valp som blir sjuk då och då. Det händer alla.
Men vafan? Verkar precis som att folk tror att vi då sitter hemma och gnuggar händerna, skrattar elakt och tänker "YES!! En sjuk hund till!!!"
Jag kan desutom tillägga att bedriver du seriös avel med alla hälsotester, importer, utställningar och allt där till så blir du fan i mig inte rik.
Ja, det är beklagligt och hemskt tråkigt och smärtsamt för den som har råkat köpa denna valp som nu är sjuk. Som kanske har patella, problem med magen, allergi eller något annat.

Men även 2 friska djur kan ge upphov till en icke frisk individ. Kolla bara på oss människor, helt friska föräldrar kan få ett sjukt barn. Så är det, naturens gång. Tråkigt men sant.

Och när seriösa uppfödare erbjuder sig att hjälpa till med den sjuka hunden, tar sin linje ur avel eller erbjuder sig att köpa tillbaka hunden så tycker jag det är ett bevis på att dom ändå gör allt dom kan och förstår valpköparen.
Nu menar jag inte, precis som jag skrev innan att det är alla uppfödare som är bra.

Men det som stör mig mest är när personen som nu då råkar få en hund som är sjuk på något sätt ( nu pratar vi inte om livshotande och dödliga sjukdomar) ska beskylla uppfödaren, till varje pris bevisa att hunden är sjuk, bilda grupper med andra som har sjuka hundar och helt plötsligt ska "gå ut och värna om rasen!!".

Precis som om dom gör världens mest heroiska insats och är sååå duktiga.
Man vet när man köper hund att man kan ha otur, det vet man om och jag förstår att det inte är kul att bli den som köper en sjuk hund.
När man sedan beklagar sig över hur dyrt det är att ha en sjuk hund så kan jag bara säga att JA, det är dyrt att ha en hund och det är alltid dyrt när dom blir sjuka.
Det skulle du ha tänkt på innan du köpte hund.
Jag tycker inte heller det är kul att betala veterinärräkningarna men (nu diskuterar jag seriösa uppfödare) det är fortfarande inte uppfödarens fel att det blev tight om pengarna denna månaden på grund av veterinärbesöket.


Det jag vill få fram av detta, något flummiga inlägg är att om du har en uppfödare som är seriös, som har erbjudit sig att hjälpa till, köpa tillbaka, ta linjen ur avel eller var det nu kan vara så sluta bedriv något jävla slags korståg.

Det är inte kul att ha en sjuk hund, det har jag också haft men det behöver inte alltid vara någons fel.
Det finns också något som heter otur.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Riktigt bra skrivet, håller med dig om de du skriver att de är faktiskt inte uppfödarens fel om en hund blir sjukt. Uppfödare kan inte precis som alla andra människor inte se in i framtiden och förutspå om någon av deras valpar ska bli sjuka :) Det är helt enkelt synd att vissa hundar blir sjuka :)

2012-03-25 @ 16:53:03
URL: http://jennyrylander.webblogg.se/
Postat av: jessica

Oj,hör irritationen i din text ända upp till Stockholm:P Jag håller verkligen med dig det är aldrig skoj med sjuka djur eller barn.. Däremot tycker jag att det finns riktigt dåliga människor som säljer hundar med vetskapen att djuret är sjukt som det finns människor som är sjuka i huvudet som misshandlar/rånar/bedrar andra människor...Det jag vill säga är att det är aldrig enkelt som djurägare att förstå att man har en sjuk hund på något sätt och att man går igenom olika stadier där man sörjer och bearbetar processen att leva med ett djur som har problem. Och ett av de här stadiet är att man undrar varför händer detta mig och frågar sig om det är ens egna fel eller uppfödarens? Detta beror oxå självklart på om det är en seriös uppfödare eller inte! Dessa 'korståg' är tillför att berätta sina berättelser i hopp om att det kanske faktiskt hjälpa en annan människa att inte råka ut för samma tråkiga händelse..



Det är helt enkelt det är jäkligt jobbig process för alla involverade..

2012-03-25 @ 18:26:48
Postat av: My

Var med och tävla om veckans blogg!



http://ourworldtogether.blogg.se/2012/march/veckans-blogg-3.html#comment



/M

2012-03-25 @ 20:15:33
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Bra skrivet!



Tyvärr finns det några få oseriösa uppfödare, men de allra flesta är seriösa och värnar om rasen.



Även den mest seriösa, pålästa uppfödaren som har lagt ner hela sin själ i uppfödningen kan få en sjuk hund.



Tyvärr finns det också en del valpköpare som självklart blir upprörda över att ha köpt en sjuk hund, men pågrund av okunskap skyller allt på uppfödaren...



2012-03-26 @ 13:21:47
URL: http://mathildashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0