Viltspårsguide del 1

Som jag nämnde innan så fick jag frågan ifall jag inte kunde försöka göra en spårguide för nybörjare och självklart kan jag försöka fixa det. Detta blir alltså del 1 i den guiden där jag hade tänkt börja med utrustningen som först och främst behövs. Ni får hojta till om det är något som förklaras dåligt, är för svårt eller som ni tänker på i övrigt!
 
Nu är det ju så att det finns många olika slags spår - personspår, IPO spår, viltspår och sådär. Det jag kommer gå in på och som vi sysslar med är alltså viltspår.
 
Först och främst behöver man lite utrustning, så klart. Jag har en spårlina som finns att köpa i vanlig djuraffär (den är oftast 15 meter men jag har klippt av min till 10 meter då du inte får ha längre än så när du gör anlagsprov/tävlar) och en sele till hunden. För att lägga själva spåret behövs snitslar, en stänkflaska, blodmjöl och så klart en klöv!
Snitslar har jag gjort själv, blodmjöl finns att köpa på t.ex. plantagen och stänkflaska är en vanlig sådan man kan köpa typ sportdryck i på ica.
Klövar kan man få tag på genom lite olika sätt. Antingen har man tur och känner någon som jagar (min morfar jagar, väldigt smidigt under jaktsäsong), ringa till jaktbutiker, kolla blocket osv. De är inte dyra, de brukar ligga på mellan 20 - 25 kronor st. Rådjursklövarna förvaras i frysen helt enkelt när man inte ska använda dom, en klöv kan användas många gånger om det inte är så att den blir jätteäcklig eller att hunden tuggar sönder den.
 
Något annat som kan vara bra att ha är sådant där snöre som man kan använda för att binda ihop kött med vid matlagning (eh.. heter det steksnöre?) och de snöret använder jag till att binda fast klöven i.
Man gör helt enkelt en lagom lång tråd så man kan dra klöven smidigt efter sig när man lägger spåret, sedan brukar jag alltid försöka binda fast klöven i någon liten buske eller sådant i slutet av spåret så att det ska försvåra lite för fåglar och sådär.
 
Andra bra saker, beroende på hur äckelmagad man är (en del tycker klöven är sjukt äcklig medan jag kan typ springa runt med den i handen i blod om det är så hehe) är engångshandskar, papper att torka av sig på och handsprit.
 
Hoppas jag har förklarat detta ganska bra! Ska knåpa ihop del 2 imorgon som kommer handla om hur man lägger ett enkelt första spår till sin hund.
 
Egengjorda snitslar av vanligt rött plastband och klädnypor.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jobus

Det låter kul med viltspår :D Då får man också en trevlig promenad i Skogen. Skulle vara kul att göra det med en utav mina vavvor.
"Man kan inte lära en gammal hund att sitta" har ju länge varit ett ordspråk, men de flesta som har hund vet att detta inte är sant XD Men kan man träna en vuxen hund (över 3 år) att spåra, fastän hunden aldrig prövat det tidigare? Är vissa individer/raser allmänt dåligare på viltsök än andra? Eller kan alla bli minst lika duktiga? (Känns som om Chihuahuan är mer kattlik och gör det som behagar dem x.x fast skulle blodet vara från en löptik så skulle det bli fart..!)
Kan man använda annat än klöv..? Eller är det standard just för att känna viltsmak? Tror nämligen en Chihuahua skulle ha svårt att bära XD och så har jag svårt med kött, köttlukt etc.
Några frågor du kanske tänkt svara på senare XD Men jag blev nyfiken!
Ha det! :)

2012-07-03 @ 10:37:26
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Emma

Snyggt! Ser fram emot uppföljningarna :) Jag har börjat informera alla i min närhet som jagar att spara klövar till mig...det närmar sig!

2012-07-03 @ 14:27:13
URL: http://ulltussen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0