Viltspårguide del 2

Först och främst vill jag påpeka (då jag fått en kommentar att jag måste skriva att detta är hur jag gör, inte som alla gör) att ja, detta är hur jag spårar. Trodde dock detta var underförstått.
Det finns 100 ilika sätt att lära in momenten i lydnadsklass 1 och självklart så kan man lära sin hund att spåra på 100 olika sätt.
 
Så, fick också frågan om alla hundar kan spåra och om man måste använda blodmjöl och skank (klöv).
Ja, alla hundar kan spåra enligt min mening. Det handlar om motivation, fantasi från föraren för att motivera hunden samt att vissa raser/individer har starkare spåregenskap/spårlust än andra, så klart! Nej du behöver absolut inte ha en klöv och blod om du inte vill eller har som ambition att göra anlagsprov och tävla. Dra ett grisöra efter dig!
 
Sen vill jag påpeka att man behöver inte använda blodmjöl blandat med vatten om man inte vill. Vill man ha riktigt blod ska dock papper om tillstånd skickas in då blod som inte är från vilt räknas som slaktavfall.
Jordbruksverket har dock bestämt att : "Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur." Detta gäller alltså även blodmjöl som jag tipsade om i förra delen.
 
Sådär! Nu går vi in på del 2!
 
Tänkte gå in lite på vad som är bra att tänka på med spår, väder, terräng och vindförållanden när man är nybörjare.
 
När det gäller väder, terräng och vind kan man tänka på en hel del saker!
 
Första gången hunden får testa på viltspår bör det göras under så optimala väderförhållanden som det går.
Gärna svag vind eller vindstilla, fritt från regn och inte alldeles för varmt eller kallt ute.
Snö, regn, kyla och väldigt varmt är inte så schysst för en nybörjare. Snö bör undvikas helt när det gäller nybörjare.
Svalare temperaturer gör att spåret håller längre eftersom att doftmolekylerna ligger mer stilla mot marken.
Höga temperaturer gör att de stiger och att de alltså då avdunstar snabbare, hunden kan alltså om det är väldigt varmt gå med nosen över marken för att spåra molekylerna i luftten istället.
10 - 15 mm regn är inga problem för hunden men är det stora nederbörder så späs spåret ut vilket försvårar jobbet för hunden.
 
Det är väldigt svårt för en hund att spåra med torra slemhinnor, erbjud lite vatten i spåret om det är varmt!
 
 Jag tycker det är enklast att börja spåra i vanlig skogsmark (förutsatt att din hund är van vid att vistas i skogen.) Alltså blåbärs/lingonris, granskog, gräs, fuktig mossa och buskar.
 
Tänk på att hålla koll på jaktsäsongerna! Ha reflexväst på dig och din hund så att ni syns om ni är på mark där det kan förekomma jakt! Håll även utkik så du inte råkar lägga spåret nära en beteshage eller liknande där det kan finnas elstängsel som hunden kan gå på!
Ha alltid med dig mobiltelefon (man vet aldrig vad som kan hända), berätta gärna för någon vart du tänkt spåra på ett ungefär och ha oömma skor och kläder efter väder.
 
 Marken hunden spårar i ger olika dofter och olika mycket, beroende på vad de är för mark (liljekonvaljer som växer luktar mycket mer än t.ex. gräs) detta gör att hunden hela tiden "ställer om sin nos" vilket kommer göra din hund mycket trött i början. Bra mental aktivitet!
 
Del 3 kommer jag gå igenom HUR man lägger spåret och hur man lägger ett bra spår till en nybörjarhund.
Hoppas del 2 gav er bra information!
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Du förklarar jättebra! Det här med väder hade nog inte jag tänkt på- och gått ut i spöregn om jag hade bestämt mig. Haha. Hussen drog ett grisöra efter sig för någon vecka sedan och jag hämtade sen vovven, gick ganska bra! Tappade intresset lite men hittade tillbaka och fann både grisörat OCH husse! Vilken lycka :) Detta var dock bara max 15 m...

2012-07-05 @ 21:50:44
URL: http://ulltussen.blogspot.se
Postat av: erica

Tycker din guide är superbra, kanske man skulle apa efter och förklara ett moment i taget? Alla är ju toppen på något- vi har fått supersnygga lägganden under gång efter att vi bytt teknik så ska försöka förklara hur vi gjorde i något inlägg senare.... Kanske fungerar det lika bra för någon annan=)

Häng med då, kommer nog bli ett kul äventyr i dom Småländska skogarna! Du bor ju inte sååååå långt undan faktiskt! Tänkte någon gång i Augusti/September? Eller kan ju vi köra något när du faktiskt är här?

2012-07-06 @ 00:29:42
URL: http://biche.blogg.se
Postat av: Jobus

Najs! :D Tack för informationen! Jag tycker personligen kunskap kan vara bättre att få från erfarna människor än böcker ibland, för människor går efter den information de tycker är viktigast att kunna, medan böcker kan innehålla lite väl mycket ord XD
Ha det!

2012-07-06 @ 11:35:04
URL: http://diddisdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0